אופציות מעוף למתחילים

אופציות מעוף הן מכשיר פיננסי. כמו בכל תחום, חשוב להבין את מהות ומשמעות אפיק ההשקעה ולא להיכנס אליו "על עיוור" רק בגלל הייפ תקשורתי. אז מה זה אופציות מעוף?

תוכן עניינים

אופציות הן מכשיר פיננסי מתקדם, שהולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות בקרב מגוון סוגי משקיעים וסוחרים. אך כמו בכל תחום וסוג של מסחר פיננסי בשוקי ההון, חשוב להבין את מהות ומשמעות אפיק ההשקעה ולא להיכנס אליו "על עיוור" רק בגלל הייפ תקשורתי. בישראל, בכל הנוגע לאופציות, מסחר באופציות מעוף הוא הנפוץ והרלוונטי ביותר, כאשר לצד האפשרויות לרווחים נאים וגם במצבי שוק יורד, רמת הסיכון אף היא גבוהה וקריטי ללמוד את הנושא לפני שקופצים למים עם כסף. 

מהן בכלל אופציות מעוף?

במהות הבסיסית ביותר, אופציה משתייכת לעולם של מכשירים פיננסיים שהם נגזרים – זאת מכיוון שהערך שלהם נגזר מערך של נכס בסיס אחר. בבורסה הישראלית, המונח אופציות מעוף הוא הנפוץ ומהווה את תחום המסחר באופציות המפותח ביותר. המונח הנכון הוא למעשה אופציות מעו"ף, כשראשי התיבות משמעותן מכשירים עתידיים ופיננסיים. בתחום הנגזרים, יש אופציות ויש חוזים עתידיים, היום נתרכז באופציות. 

במקור, בישראל היו זמינות רק אופציות על מדד המניות הגדולות ביותר, מה שהיום נקרא מדד ת"א-35, לכן הוא גם נקרא מדד המעו"ף (אז הוא היה בכלל מדד ת"א-25). מאז הושקו עוד אופציות בבורסה המקומית, גם על מניות מסוימות. אך המונח אופציות מעוף נשאר המקובל והרלוונטי. לצד היותן מכשיר להשקעה ויצירת רווחים, במקור אופציות נועדו בעצם למשקיעים וגופים עסקיים לגדר סיכונים בשווקים, למשל כנגד ירידה במחיר של נכס בסיס כלשהו. 

בבסיס, אופציה היא חוזה בין שני צדדים, מנפיק האופציה ורוכש האופציה, לקנו תאו למכור נכס בסיס מוגדר, בתאריך יעד מוגדר ובמחיר מסוים. כך אפשר לגדר סיכונים על השקעות ועסקאות פיזיות על סחורות וגם להרוויח ממסחר פיננסי מההפרשים בין המחיר באופציה למחיר בשוק – מה שמאפשר רווח בשוק עולה או יורד. יש שני סוגים עיקריים של אופציות מעוף למסחר:

  • אופציית CALL / רכש: למי שקונה את האופציה זכות לרכוש את נכס הבסיס במחיר שנקבע מראש עד למועד פקיעת האופציה.
  • אופציית PUT / מכר: לרוכש האופציה זכות למכור את נכס הבסיס במחיר שנקבע מראש עד למועד פקיעת האופציה.

כאשר מדברים על מסחר באופציות מעוף, נכס הבסיס שלגביו קיימות אופציות יכול להיות מדד ת"א-35, השער היציג של שקל/דולר או שקל/אירו, מדד מניות הבנקים ואופציות על מניות ספציפיות של כמה מהגופים העסקיים הגדולים במשק הישראלי.

מתי כדאי להשתמש באופציות אלו?

ראשית כאשר רוצים לגדר סיכונים על השקעות מהותיות אחרות או על עסקאות פיזיות – למשל שערכן בדולר או אירו או השקעה במדד רלוונטי – כאשר קונים אופציה נגדית לכיוון ההשקעה או העסקה המקורית. שנית, כדי ליצור רווח פיננסי משינויים במחיר של נכסי בסיס, ללא השקעה ישירה באותו נכס וגם במצבים בהם הערך של הנכס יורד. 

למי מסחר אופציות מעוף מתאים?

ממש לא לכל סוג של משקיע או סוחר פיננסי! המסחר באופציות מעוף ובאופציות בכלל הוא דינמי, יחסית מורכב להבנה ועם רמת סיכון גבוהה מאוד להפסד כספי משמעותי, לצד האפשרות לרווח גבוה ואיכותי מאוד כאשר השוק מתנהג בהתאם לאופציות שהסוחר קנה. 

מסחר אופציות מעוף מתאים לסוחרים המבינים את המנגנון ואת המכשיר הפיננסי הזה, לסוחרים שצריכים גידור סיכונים חכם ומותאם אישית ולא אחת גם סוחרי שיש להם "כיסים" מספיק עמוקים כדי לממן את האופציות ולספוג הפסדים אם אלו אכן קורים. 

כיצד ניתן לסחור באופציות מעוף?

באופציות מעוף ניתן לסחור בישראל בכל דרך בה ניתן להעביר הוראות מסחר לבורסה, מה שאומר דרך הבנקים או דרך שירותי ברוקראז' של בתי ההשקעות. בחו"ל, אפשרויות ההשקעה באופציות רחבות, מגוונות ולא אחת זולות ונגישות יותר. 

* כל האמור באתר מאניטיים הוא מידע כללי בלבד ואין לראות בו ייעוץ. אנחנו לא יועצי השקעות, סוכני ביטוח או יועצי פנסיה, אנחנו כן אוהבים שלאנשים יש יותר כסף פנוי ושמחים לעזור בזה.

שיתוף

המלצה מסחרית לעזרה הדדית

לפתיחת חשבון מסחר באקסלנס טרייד שדורשים את ההון הכי נמוך לפתיחת תיק (20K). אני אשמח שתפתחו אותו דרך הקישור שלי. כשנרשמים דרכי מקבלים, חוץ מכל ההטבות למצטרפים חדשים, גם 100 ש"ח מתנה. להצטרפות

המלצות קריאה

אולי תאהבו גם

מאמר אקראי מהאתר. גלו משהו חדש!

לקריאה נוספת

שמן זית לשיפור הזיכרון
שיתופי פעולה
ליאור שפירא

שמן זית לשיפור הזכרון 

שמן זית מכיל כל כך הרבה ויטמינים ותרכובות אשר הוכחו במחקרים רבים כטובים לבני האדם ועל אחת כמה וכמה, עבור הזיכרון האנושי לשמו התכנסנו.

קריאה נוספת >>
לבחור יועץ משכנתה
שיתופי פעולה
שיתופי פעולה

איך נבחר יועץ משכנתאות

הגעתם לנקודה הזו במרוץ בה אתם מוכנים למשכנתא, קשה מאוד לקנות דירה בלי משכנתא, ובשביל משכנתא טובה, חייבים יועץ משכנתאות. אבל איך נבחר יועץ משכנתאות?

קריאה נוספת >>

להגדיל חסכון ב-5 צעדים פשוטים

1. מלאו את הפרטים
2. פתחו קופת גמל להשקעה או קרן השתלמות עם הטבה בדמי הניהול
3. בנו את התמהיל המתאים לכם ביותר בעזרת היועצים של טרפז פיננסים
4. הפקידו כסף עד סוף השנה
5. הגדילו את החסכון שלכם.

ימים
שעות
דקות
שניות

עד סוף השנה

* ההטבה גם לשכירים וגם לעצמאים
** ההטבה ללא עלות מעבר לדמי הניהול

ב-31.12 נגמרת שנת המס וההפקדה מתאפסת. חבל לפספס שנה.

עוסקים פטורים? חושבים על פתיחת עוסק?

ניהול עוסק לעצמאים מתחילים