עסק צריך רווחים, ורווחים מגיעים מהכנסות. הכנסות מגיעות מלקוחות, ולקוחות מגיעים מתוך שילוב של צורך במוצר או בשירות, הכרות עם המותג והחברה, ואמונה שאתם והמוצר שלכם זה הדבר הנכון ביותר בשבילם. על פניו נדמה כי מפת דרכים פשטנית זו היא מובנת מאליה, אבל כשיורדים לעומק הדברים מבינים שכל אחד ואחד מהחלקים בפאזל הפשוט הזה מורכב מעשרות פאזלים קטנים, תתי מומחיות, נישות, וכיווני עבודה שונים. תוכנית עסקית, גיוס משקיעים ושיווק אפקטיבי הם מעין ראשי פרקים שצריכים להכווין כל בעל עסק, בכל שלב בעסק – מהקמתו, ועד האקזיט (אם יש כזה).
במאמר זה נפרוט בקצרה על תתי הנושאים הללו, כדי לתת לכם, בעלי עסקים או בעלי עסקים לעתיד, את הרקע הנדרש, החזון והמוטבציה לפעול בצורה הנכונה והמתאימה ביותר לעולם העסקי המודרני, עולם תחרותי שלא משאיר הרבה מרווח לטעויות.
הצלחה כרוכה בתכנון: תוכנית עסקית כבסיס להכול
הרבה לפני שתתחילו לשווק ולמכור, תצטרכו להקים את העסק, ועסק שקם על יסודות בריאים סביר שיניב תוצאות מבורכות יותר מעסק שקם על משענת קנה רצוץ. מבלי להיסחף למליצות נוספות, נקרא לילד בשמו: תוכנית עסקית, הבסיס להצלחה של העסק שלכם.
תוכניות עסקיות נבנות בדרכים שונות, בגישות שונות, ואפילו בשלבים שונים בהם נמצא העסק, ולא בהכרח לפני ההקמה. גם אם העסק שלכם כבר פעיל מזה זמן מה, יכול מאוד להיות שאם תשבו עם איש מקצוע שיבנה לכם תוכנית חדשה, תגלו את הפוטנציאל החדש של העסק, וכיצד למנף אותו יותר טוב.
בכל שנה מאות עסקים ישראלים משנים תוכנית עסקית, והם עושים זאת בצדק. אחרי זמן מה התוכנית הקודמת התיישנה, השוק השתנה, מתחרים אחרים נכנסו, מוצרים נוספים הגיעו לשוק, ויש צורך ברענון, שינוי גישה, ושדרוג המהלכים העסקיים שלכם. עדכון התוכנית העסקית שלכם זה מהלך מופלא שמאפשר פרספקטיבה חדשה ומרעננת, שנשענת על הניסיון שצברתם וההכרות האמיתית שיש לכם כיום עם התחום, כך שסביר להניח שתוכנית שנייה ומחודשת תהיה אפקטיבית עוד יותר מהתוכנית הראשונה.
יש תוכנית, מה הלאה?
המפתח להצלחה של עסק זה תמיד תזרים מזומנים. ברגע שנגמר התזרים, נגמר העסק. זה לא משנה אם זה מהבנק או מהלקוחות, שכן לכל אחד מהם יש את הסיבות שלו ואת הזמן שלו. במידה ואתם בתחילת הדרך, ומקווים להקים עסק אמיתי, חזק, שמכוון להצלחה ולא לבינוניות, אתם בוודאי מחפשים הלוואה כלשהי, או לפחות משקיעים או שותפים עם כסף. תוכנית עסקית נכונה מאפשרת לכם לגייס שותפים או משקיעים, ולהתחיל על רגל ימין. מהלך שכזה מצריך תמיכה וליווי, כי שלא כמו תוכנית עסקית שאתם יכולים לשנות תמיד, אם נשרפתם בשוק הגיוס, אתם עלולים להיות בבעיה.
המפתח הנוסף הוא כמובן שיווק אפקטיבי, שיווק שמכוון ללב של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. כאשר השיווק שלכם לא מתבסס על מה שאתם חושבים שיעבוד, אלא על מחקרי שוק מקיפים, על המתחרים, על הקונים בעבר, על המוצר עצמו וכיו"ב, כפי שנעשה בתוכניות עסקיות, השיווק שלכם יעבוד, ויכניס לכם כסף.