לשמחתי הרבה זכיתי ואני מצליחה להרוויח כסף מהכתיבה שלי. זה בהחלט לא האפיק היחיד, ואפילו לא העיקרי, אבל הכתיבה מוסיפה לי משכורת חביבה בכל חודש. אני עובדת על זה וזה לוקח שנים.
כמה הערות להתחלה:
- יש מלא דרכים להרוויח מתוכן. יש לי סדרת פוסטים שלמה באתר על זה. ש גם דרכים להרויח מתוכן שאני לא מכירה בכלל כי זה לא בטווח שלי (אם אתם אנשי מקצוע בתחום, מתפרסנים מתוכן ורוצים להציע פוסט אורח איכותי שמסביר איך אפשר לעשות את זה – דברו איתי).
- כמו כל דבר בחיים, צריך גם מזל. אבל אתם מוכרחים לעזור למזל. גם אם לא בהכרח תגיעו למקום מסויים שאתם מכוונים אליו, תגיעו למקומות טובים אחרים.
- לא הייתי בונה על סיפור סינדרלה. על לכתוב ממש טוב ואז מישהו יקח אותך ויתן לך לעשות מה שאת רוצה. זה תחום שצריך להצדיק בו את עצמך, ואת חייבת להיות מסוגלת לכתוב דברים שיתאימו לקהל, ורצוי קהל משלם.
אלו התחנות שאני עברתי בדרך.
אופנה מגויירת: עשיתי משהו שמשך תשומת לב
ב-2018 ניהלתי עמוד פייסבוק בשם אופנה מגויירת. הייתי מובטלת והיה לי חוש הומור. בהתחלה העליתי פוסטים פעמיים ביום כי המוח שלי התפוצץ מרעיונות, ועוד תיחזקתי מקפיא של פוסטים מתוזמנים מראש (הטיפ הכי טוב שאני יכולה לתת ליוצרי תוכן מתחילים). אחר כך התדירות ירדה. היה לי קהל נישתי (בעיקר דתיים צעירים באגפים היותר ליברליים, עם חוש הומור) ותחזקתי אותו כי נהנתי ממנו. ברגע שמיציתי ולא הצלחתי להצחיק את עצמי יותר – פרשתי.
הייתי מטמיעה פוסט, אבל פייסבוק הקקות סגרו את האפשרות להטמיע ממנו בוורדפרס, אז בהזדמנות חפשו "אופנה מגויירת" בפייסבוק.
מה אתם יכולים לעשות עם זה
לקחת משהו שמעניין אתכם ולייצר עליו תוכן בעקביות, ליצור קהל וגם לתקשר עם הקהל הזה. בהייטקיסטית זה נקרא "פרויקט צד". משהו שיספר לעולם שאתם מסוגלים.
רווח: 0 שקלים חדשים, אבל קיבלתי קצת קהל ממוקד
קצרים, מקור ראשון: מצאתי מישהו שיפרסם אותי
אחת הקוראות שלי בעמוד היתה כתבת במקור ראשון. האמת שגיליתי את זה במקרה, אבל לפעמים טוב לדעת מה הקוראים שלכם עושים.
שלחתי לה הודעה פרטית ושאלתי אותה אם יתאים לכתוב על העמוד. היא לא ענתה לי כמה ימים וכבר הייתי בטוחה שהבכתי אותה ממש ושהיא מסננת. בפועל, היא פשוט לא ראתה. היא בדקה עם העורכת, שאמרה לה שלא.
שאלתי "אז אפשר לכתוב ב"קצרים"? קצרים היה מדור של טורים קצרים וקלילים, 200 מילה בערך. היא אמרה שאני יכולה להעביר דרכה טסט לעורכת וככה עשיתי. הטסט עבר, שלחתי את הקטע.
אחר כך שאלתי את העורכת אם אני יכולה להמשיך לכתוב, והיא אמרה שכן.
מה אתם יכולים לעשות עם זה
הדבר הכי חשוב פה הוא להכיר את הפלטפורמה שאתם מציעים לכתוב לה. מה הם מחפשים? מה הסגנון? מה אתם יכולים להציע שיתן להם ערך? אני קראתי טורים ב"קצרים" לפני שהצעתי ולכן ידעתי מה לשאול באופן ממוקד.
גם היום, כשיחצ"נים מציעים לי אנשים למדור שלי (על המדור -בהמשך) אני מסרבת לעתים קרובות כי ההצעה של היח"צן לא קשורה למדור שלי בעליל, וחבל. אם היה טורח לקרוא ולהבין את האופי של המדור שלי ומה אני מחפשת – היה הרבה יותר סיכוי שהייתי מסכימה. כשיורים לכל כיוון ולא מתאימים אישית את ההצעה, יותר קל לסרב. להצעה מותאמת אישית יותר קשה לסרב.
רווח: 0 שקלים חדשים, אבל עכשיו יש לי קשרים בעיתון.
ניהול קהילה ועריכת תוכן – מצאתי מישהו שישלם לי
יום לפני שהתפרסם הטור הראשון שלי ב"קצרים" של מקור ראשון, התקבלתי לעבודה כשכירה בארגון בתור מנהלת קהילה ותוכן.
הם חיפשו מישהי שיודעת לכתוב, מתעניינת בנושא הליבה של הארגון וגם יודעת לעבוד עם אלמנטור.
בכנות – לא אהבתי לנהל קהילה. זה הצריך את כל איכויות מש"קית החינוך או מדריכה בתנועת נוער שאין לי ואני לא מעוניינת לפתח. אנשים שאוהבים את זה – ניהול קהילה יכול להתאים להם. לי זה ממש לא.
מהתוכן, לעומת זאת, נהנתי מאוד. באתי עם רעיונות לתכנים (אחת ליום), ערכתי וגם כתבתי בעצמי מלא מלא (מלא) פוסטים על אספקטים שונים של תחום כלכלי מסויים.
מגזין גלויה
חלק מהעבודה שלי כעצמאית היה לעבור במגזין אינטרנטי שנקרא גלויה – כצוות טכני ובתפקידי עריכה. את המגזין מנהלת הרב שלי, שעשיתי איפה פרויקטים קודמים.
רווח: משכורת! וזה גם היה המקום שבו ביקשתי מהמעסיק שאני אספוג את עלות קרן ההשתלמות מהשכר שלי. כלומר אקבל בתלוש פחות כסף, אבל יהיה לי חסכון באפיק היחיד בארץ שהרווחים שלו פטורים ממס רווחי הון – וזאת הטבה שרק מעסיק יכול לתת.
מה אתם יכולים לקחת מזה
- יש משרות בתחום. מעט, אבל יש. הן בעיקר משרות בתחום השיווק.
- כל כישור שיש לכם שהוא לא רק תוכן – ישמש אתכם. אלמנטור הוא בכלל כלי לבניית אתרים שידעתי מעבודה שלא נכנסה לפה כי לא היתה קשורה לתוכן, וזה סיפור צד.
- יש תחומים שיכולים לשלם על תוכן ויש כאלה שלא. מיסחור זאת לא מילה גסה. כתיבת תוכן היא לא רק שימוש טוב במילים, אלא גם להציג רעיון בצורה ברורה שקולעת למטרה. צריך בשביל זה גם לדעת מה המטרה.
17 אפיקי השקעה
רעיונות ל-17 אפיקי השקעה שיגדילו לכם את ההכנסות.
חלקם יותר נגישים ופשוטים, חלקם יותר מוכרים, כמה יפתיעו אתכם.
את כולם כדאי להכיר כי כל אחת מהן היא דרך לעשות כסף.
מקור ראשון הציעו לי מדור וכתבות
בנובמבר 2020 היתה לי שיחה שלא נענתה מתמר פרלשטיין, סגנית העורך של מקור ראשון. תמר לא מתקשרת, אנחנו מתנהלות במיילים ובווצאפים. חזרתי אליה מהר וקצת בלחץ, כי אם היא מתקשרת זה כנראה חשוב מאוד.
היא אמרה שיש שינויים במערכת והלב שלי דפק. הכנתי את עצמי לאמירה שהם נפרדים ממני (או מ"קצרים", המדור שכתבתי בו) ושהיא מודה לי על השנתיים שלנו יחד ומאחלת לי בהצלחה בהמשך.
במקום זה תמר סיפרה לי שהיא הופכת לעורכת המוסף, שהיא רוצה לתת לי מדור משלי, ואני מוזמנת להציע נושא.
אני לא זוכרת אם חשבתי על זה חמש דקות או שעה שלמה – אבל מהר מאוד נזכרתי ברעיון שהסתובב לי בראש למעלה משנה: מדור שבו אני אראיין אנשים על המקצוע שלהם.
המדור, שאני רציתי לקרוא לו "עבודה בעיניים" ובמערכת החליטו לקרוא לו "לשכת התעסוקה" עונה על שאלות שאני שאלתי את עצמי לקראת סוף הצבא ותחילת "החיים הבוגרים". בקצרה הוא עונה על השאלות "אילו מקצועות יש בעולם", "איך מגיעים לעבוד בהם" ו"איך חוויית העבודה?"
רווח: סכום ידוע ומוסכם עבור כל טור שהתפרסם. דרישת תשלום בסוף כל חודש, תשלום לפי טורים שהתפרסמו.
מה אתם יכולים לקחת מזה
- לשמור על קשרים מקצועיים טובים. ההצעה לכתוב מדור הגיעה אלי גם כי כתבתי דברים מעניינים לפני כן, אבל גם כי אני אדם שנעים לעבוד מולו. אני עומדת בדדליינים, מתייעצת כשצריך ואני אף פעם לא דיווה מול העורכים. גם כשיש לי השגות והערות – זה תמיד בנועם כולל להודות, ותמיד להסביר עניינית.
- לשאול שאלות טובות ולדעת איך אפשר לענות עליהן. זה לשמור על עיניים ואוזניים פקוחות, לא רק בשביל קשרים מקצועיים אלא גם בשביל שאלות ומקצועות.
בנוגע לנקודה הראשונה, יש לי סרטון על למה נטוורקינג הוא הכישור הכי חשוב בעולם העבודה הישראלי:
מצאתי לקוחות שצריכים תוכן יותר ממוקצע
למשך כמה חודשים כתבתי מאמרים מקצועיים בתעריף שעתי לחברה ישראלית שמספקת שירותים לאנשי SEO. המאמרים שלהם היו מאמרים מקצועיים על SEO. זה היה חריג, ובגלל שאלו מאמרים מקצועיים – שילמו לי יפה.
התוכן שאני כן כותבת – הוא מידע מקצועי בתחומים שמשיקים לתחום העיסוק שלי – SEO, ולפעמים גם תוכן עבור אתרים של לקוחות שלי בעסק ה-SEO שצריכים כמות קטנה של מאמרים איכותיים מאוד, בלי מילים מטומטות כמו "כידוע", מילים שאין שום סיבה להשתמש בהן כמו "הינו", בלי למרוח מלל כי מקבלים תשלום לפי מילה ובלי משפטים כמו "אתם בטח שואלים את עצמכם" על שאלות שאף אחד מעולם לא שאל את עצמו.
אני לא "כותבת תוכן" כי "כתיבת תוכן" הוא מונח שאלא אם נאמר מפורשות אחרת, בעולם שלי אומר "כתיבת תוכן לאתרים".
רווח: יותר כסף משהרווחתי בעבודה שלי כסטודנטית
מה אתם יכולים לקחת מזה:
גם פה, תדעו לעשות דברים חוץ מלכתוב תוכן, רצוי בתחומים שיש בהם כסף. וגם כאן – חובה קשרים.
באופן כללי, ככל שאתם מכוונים גבוה יותר – אתם יותר תצטרכו את הקשרים האלה. ה"גבוה" שלכם הוא בהכרח חשוב מאוד ועולה הרבה כסף למישהו אחר, ויותר קל להתברג למשרות ותפקידים כאלה כשיש מישהו שימליץ עליכם. יותר סביר שימליצו עליכם כשמכירים אתכם מהקשר מקצועי אחר.
אני כותבת תוכן לאתרים שלי, שמניבים לי הכנסה
כתבתי מאמר שלם על נכסים דיגיטליים. "נכס דיגיטלי" הוא כל אפיק תוכן דיגיטלי שיכול להניב הכנסה. במקרה שלי מדובר באתרים (ובערוץ יוטיוב). מאניטיים הוא נכס דיגיטלי שמניב לי הכנסה מסויימת. אלא אם מצויין אחרת בשם הכותב – אני כתבתי את הטקסט.
במקביל, נכון לרגע כתיבת שורות אלה אני עובדת על עוד אתר אחד שפונה לקהל דובר אנגלית (יותר קהל זה יותר כסף). אני לא כותבת בו, אלא הוצאתי את העבודה החוצה לכותבי תוכן. אבל זה כבר סיפור לפעם אחרת. אם הייתי כותבת באנגלית בקלות כמו שאני כותבת בעברית – אולי הייתי כותבת חלק מהתוכן בעצמי ומשלמת עליו פחות. נו שוין.
אז יש את האתר הזה אבל יש גם את האתר המקצועי שלי, ליאור שפירא SEO. גם בו, אגב, יש מאמר על דרכים להרויח מאתר, וגם מאמרים על כתיבת תוכן.
רווח: כרגע כמה עשרות שקלים בחודש מפרסומות ושיתופי פעולה. בהמשך בונה על מאות ואז על אלפים, עם כמות הזמן שתעבור והתוכן שיעלה. באנגלית צפי הרווח גבוה בהרבה מהעברית.
מה אתם יכולים לקחת מזה
אם זה מדבר אליכם ומעניין אתכם, אני מציעה לכם לקרוא ולהתעניין בנכסים דיגיטליים. היתרון: אפשר להקים אתר על כל תחום. זה עוד לא אומר שאתם חייבים להתחיל. זה בדיוק כמו כל השקעה:
א. מתחילים בלקרוא וללמוד את התחום לפני שקופצים למים.
ב. מבינים שלוקח זמן עד שרואים כסף, אבל שזאת הכנסה שלא תלויה במישרין בשעות העבודה שלכם.
הרצאות על התנהלות כלכלית
בגלל שיש לי אתר וערוץ יוטיוב שמתעסקים בזה, מדי פעם מזמינים אותי להרצות על התנהלות כלכלית. זאת לא כתיבת תוכן, אבל הרצאה היא לגמרי תוכן וזה כמה מאות שקלים להרצאה. יש גם הרצאות שאני יוזמת ומזמינה אנשים לקנות כרטיס.
אגב, ההרצאה הראשונה שקיבלתי עליה תשלום בכלל לא היתה על כסף, אלא על הנסיכה דיאנה! רצתי איתה שלוש פעמים בזום, עשיתי כמה מאות שקלים מהכרטיסים ואז מקור ראשון הציעו לי להעביר אותה לקהל שלהם. מאחר שזה היה הרגע שבו היא יצאה לעולם בחינם – הפסקתי להעביר אותה בתשלום וכבר העליתי אותה לערוץ היוטיוב שלי. כשאני אגיע למונטיזציה, אני אקבל עליה עוד קצת כסף.
אם הרצאות שלי על השקעות והתנהלות כלכלית מדברים אליכם, אני מודיעה בניוזלטר כשיש כאלה:
רווח: מאות שקלים על הרצאה, בפועל אני מרצה בערך פעם בחודש, בצ'יל. אני לא מאוד אקטיבית בלחפש הזדמנויות להרצות, וכמעט כמעט תמיד מסכימה כשמציעים לי (אלא אם זה מצריך נסיעה ארוכה בשביל תשלום נמוך)
מה אתם יכולים לקחת מזה
למצוא נושא שמעניין אתכם, להבין מי הקהל ואיפה אתם מוצאים אותו, לבנות הרצאה על הנושא שמעניין אתכם שתעניין גם את הקהל שאתם רוצים להגיע אליו.
לסיכום
כשרוצים להרויח מתוכן יש עקרונות שחשוב להבין: אני כותבת על מה שמעניין אותי – אבל אני יודעת איזה קהל אני כותבת.
התחלתי את זה לפני הרבה זמן, הכתיבה שלי היא ממוקדת לפני נושאים: כסף (התוכן שאני יוצרת כתחביב) או קידום אתרים בגוגל (התוכן שאני יוצרת לפרנסה)
לא. אני קודם כל מקדמת אתרים בגוגל (SEO) ומתפרנסת מזה, אבל הכתיבה מכניסה לי סכומים משמחים בכל חודש. למקצוע שלי הגעתי בין היתר כי הוא מתקשר לכישורי הכתיבה שלי.
אני משתמשת גם בנטוורקינג (כישור לכל דבר), צריך להכיר את הקהל וכדאי שיהיה מקצוע או תחביב נוסף על הכתיבה שאפשר יהיה לשלם לכתוב על נושאים שקרובים אליו.