בכל מאמר שכותרתו "איך לעשות כסף באינטרנט" וכל מאמר על נכסים דיגיטליים, אחת הדרכים תהיה "תכניות שותפים". תכניות שותפים, שיווק שותפים או אפיליאציה הם שם לאותו הדבר: אתם משווקים מוצר או שירות, ועל כל רכישה אתם מקבלים עמלה. לפעמים, אם אין רכישה אלא רק הרשמה הגרסה החינמית, אתם עשוים לקבל הטבה כמו עוד הורדות או עוד פעולות.
אם אתם מתלבטים מה ההבדל בין תכנית שותפים לתרמית פירמידה, ההבדל הוא שבשותפים אתם משווקים מוצר קיים שכבר מוֹכר, ואין עלות להצטרפות לתכניות. בתרמית פירמידה, עיקר הכסף הוא על צירוף משווקים חדשים, או שהמוצר לא ממש קיים
התכנית הזאת מתאימה למי שיש לו נכס מבוסס תוכן כמו אתר או ערוץ יוטיוב. אתם מרויחים הכנסה, בעלי המוצר מרוויחים לקוחות נוספים – וכולם מרוצים.
או שלא?
יש – תוכנות; אין – מוצרים
בארצות הברית כמות האפשרויות לשיווק שותפים עצומה. יש אתרים עם תוכנית שותפים עצמאית ויש כאלה שמאפשרים תכנית שותפים דרך פלטפורמות כמו Click Bank או Share a Sale שמאפשרות להוציא קישור שותפים משלכם למאות מוצרים ושירותים. גם אמזון מאפשרים להצטרף בקלות לשירות שיווק השותפים שלהם כשהמגבלה היחידה היא שאסור שיעברו 3 חודשים (בכתב) או חודש (בפועל) בלי שמתבצעות 3 רכישות דרככם, אחרת סוגרים לכם את החשבון. לי עצמי יש חשבון באמזון וב-Share a Sale.
כדי להבין מה היקף התופעה חפשו בגוגל את השירותים, המוצרים והאתרים שאתם גולשים בהם. חפשו את שם המותג עם המילה Affiliate – ותופתעו. בשוק הישראלי, לעומת זאת, הרבה יותר נדיר למצוא תוכניות שותפים למוצרים.
להרבה תוכנות ישראליות שפונות לקהל ישראלי יש תוכניות שותפים, כשהקהל שלהן הוא מה שנקרא בשפה המקצועית B2B, Business to business: עסקים שפונים לעסקים אחרים. בניגוד ל-B2C, כלומר Business to Consumer, שהם עסקים שפונים לעסקים אחרים.
תחשבו על תוכנה לניהול חשבונות שיש לה תכנית שותפים. אני יכולה לספר לכולם כמה סאמיט נהדרים. אני גם עושה את זה, והם באמת נהדרים ויש להם 10 מסמכים חשבונאיים בחינם מה שמתאים לפרילנסרים מתחילים. אני הגדלתי חבילה והתחלתי לשלם להם רק אחרי שנתיים.
אותו דבר עם Upress, שירות אחסון האתרים שאני משתשת בו לאחסון האתרים שלי (הבלוג הזה, האתר המקצועי שלי ועוד) ואם תקלידו UP05ROSAR בעת ההרשמה – גם תקבלו 5% הנחה על כל החבילות.
רואים כמה זה פשוט?
אבל השירותים האלו פונים לבעלי עסקים. מה אכפת לסטודנטית שקוראת אותי מאחסון אתר ולמה לשכיר לפתוח משתמש בתוכנה לניהול חשבונות. אם קהל הלקוחות שלכם הם צרכנים ביתיים, אתם בבעיה וצריכים לפנות לשיווק שותפים באתרים בחו"ל. האתרים האלו הרבה פחות פופולריים בקרב קהל ישראלי.
ניסיתי להבין עם חברות מה הסיפור ולמה יש כל כך מעט תוכניות שותפים לצרכנים ביתיים. אין לי מסקנות חד משמעיות, אבל יש לי סיפור טוב שאני יכולה להביא ממנו מסקנות.
כשדיברתי עם מנהלת שיווק
בתחילת נובמבר 2021 פניתי לשירות הלקוחות של חברה שמספקת מוצר שאני אוהבת ומאמינה בו ופונה לצרכנים ביתיים. שאלתי אותם אם יש להם תכנית שותפים. זאת היתה התשובה שקיבלתי:
שלום ליאור,
אין לנו תוכנית שותפים.. אבל ההצעה ששלחת תועבר לגורמים הרלוונטיים.
אנו מודים לך על פנייתך.בברכה,
אחרי שסיימתי להתבאס מהתשובה, השגתי את המספר של מנהלת השיווק של החברה כדי לשאול אותה ישירות על תכנית השותפים.
היא אמרה שאכן אין להם, ושהיא שומרת את המספר שלי ותעדכן אם זה יהיה רלוונטי. אני מכירה את ה"אני אעדכן אותך אם זה יהיה רלוונטי" (מילים אחרות ל"אני הולכת לשכוח ממך ולקוות שלא תשימי לב") אז ביקשתי לקבוע איתה שיחה למועד שיהיה לה נוח.
דיברנו קצרות, היא אישה מקצועית ותכליתית ולמרות שהיא ביקשה אנונימיות ("לא אמרתי שום דבר שאני לא עומדת מאחוריו, ובכל זאת ליתר בטחון"), אני רוצה לפרגן לה שהיא הקדישה לי את הזמן לשיחה.
היא ציינה שתי סיבות שלחברה אין ולא מתוכננת כרגע תוכנית שותפים:
אמינות המשווקים
בתפקידים קודמים, בתור הצד שמספק את המוצר, היא מספרת שהיא נכוותה מאפיליאטורים. "אישית נפלתי מול חברות שהיו לא אמינות" היא אמרה, ולא רצתה להרחיב.
הקצאת כוח אדם
הקמת מערך אפיליאציה יעיל מצריך כוח אדם מצד החברה שמספקת את השירות. צריך להקים את המערך, וגם אם אפשר לעשות את זה בפשטות ובאופן טכנולוגי – אין תחליף לאדם אנושי בצד השני שלפחות יפקח שהכל מתנהל כשורה ויהיה בקשר עם אפיליאטורים. היא אמרה שכרגע לחברה יש עדיפויות אחרות בהקצאת כוח האדם שלה והם רוצים להוציא לפועל דברים נוספים.
לא "לא" אלא "לא עכשיו"
מה שעודד אותי היה שהיא חזרה ואמרה את המילים "לא עכשיו". לחברה לא "לא תהיה תכנית שותפים" אלא "לא תהיה תכנית שותפים כרגע, ואולי עוד כמה חודשיים כן תהיה".
17 אפיקי השקעה
רעיונות ל-17 אפיקי השקעה שיגדילו לכם את ההכנסות.
חלקם יותר נגישים ופשוטים, חלקם יותר מוכרים, כמה יפתיעו אתכם.
את כולם כדאי להכיר כי כל אחת מהן היא דרך לעשות כסף.
למה יש מעט תוכניות שותפים בישראל?
מהרושם שלי, שהתחזק בשיחה עם מנהלת השיווק, זה בגלל חוסר מודעות לתחום וליתרונות שלו.
תחזוקת תכנית שותפים מצריכה הקצאת כוח אדם, גם אם זה עובד אחד או חלק משעות העבודה של עובד אחד לניהול טכני ולקשר קבוע עם המשווקים לוודא שהם הגונים ושהם לא מבטיחים שטויות ללקוחות (ויסבכו את החברה אח"כ עם לקוחות לא מרוצים). זמן של עובדים הוא משאב ולא בטוח שהוא משתלם.
מעבר לזה, גם השאלה הטכנית איך להקים תכנית שותפים לא פשוטה עבור הרבה בעלי אתרים. בוורדפרס זה פשוט, אבל צריך מודעות לזה.
יש כאן פוסט מומלץ על הקמת תוכנית שותפים באתר, איך טכנית לבצע, למי זה לא מתאים, ואיך ליצור תוכנית שותפים טובה. המבנה של הפוסט עשתה לי צרעת בעין (מילא לשבור שורות כאילו זאת מודעה בפייסבוק, אבל למה לרדת פסקה שלמה בכל פעם?! מצד שני ניכר שזה עובד לה אז מה אני אגיד) אבל התוכן שלו חשוב ממש בעיני.
במקום שכל עסק ילנהל תכנית שותפים משלו, אני מקווה שמישהו יקים פלטפורמה טובה לשיווק שותפים בישראל. זה יהפוך את החיים של משווקים ויוצרי תוכן לטובים ורווחיים יותר ויעזור לבעלי עסקים להביא עבודה לעסק שלהם.
איך להתחיל שיווק שותפים
אם אתם רוצים להתחיל להרוויח משיווק שותפים, ככה תתחילו:
- צרו פלטפורמת תוכן
פייסבוק, יוטיוב, טיקטוק, רדיט, רשימת תפוצה, להיות הזה בחבורה שכולם יודעים לפנות אליו באיזשנו נושא
- בנו קהל
אנשים שאתם כבר מגיעים אליהם, או יכולים להגיע אליהם.
- מצאו תכניות ומוצרים להמליץ עליהם
באמצעות הטיפים בשלבים הבאים, מצאו תכניות שותפים. תירשמו לשירות השותפים שלהם או תגיעו להסכם ביניכם.
- כשזה משתלב בתוכן שלכם – תמליצו עליהם, ואל תשכחו להוסיף את הקישור שלהם או את הקופון אם יש.
אף פעם אל תספימו. אף פעם. תמיד תכבדו את הקהל שלכם. אתם שמים את השם שלכם על האפיליאציה הזאת, אז אתם לא רוצים להמליץ על דברים מפוקפקים ולהרוס לכם את השם.
- סבלנות
מצד אחד – תכנים חדשים מושכים קהל ומביאים את רוב הלידים. מצד שני, יש הפתעות נעימות וככל שהקהל שלכם יהיה גדול יותר, תראו שאנשים רוכשים דרככם דברים מקישרים שכבר שכחתם מהם. אבל להגיע למספרים גדולים לוקח זמן.
המלצות לאפיליאטור המתחיל
חפשו בגוגל
חוץ מתכניות השותפים המוכרות, יש להרבה עסקים נישתיים יותר מערך אפיליאציה. לטובת משהו שבינתיים ירד מהפרק, חיפשתי שיווק שותפים של גביעוניות. חיפשתי בגוגל "גביעוניות שותפים" ומצאתי דברים.
אם אתם לא בטוחים אם יש תכנית שותפים בתחום שאתם רוצים לשווק, פשוט חפשו את המילה "שותפים" או "אפיליאציה" עם שם העסק או שם המוצר – ותראו מה יוצא. לא פעם, תופתעו לטובה.
לא להסס לפנות ולהציע
בניגוד למה שהרבה מדמיינים, לא פעם הצד שמשווק הוא זה שיוזם את שיתוף הפעולה. את השת"פ המסחרי הראשון שלי עם טרפז פיננסים לשיווק קופות גמל להשקעה וקרנות השתלמות – אני יזמתי.
לא פעם אפילו יותר טוב ככה. אתם כמשווקים שמים את השם והמוניטין שלכם על החברה שאתם משווקים, אז טוב שתעבדו עם חברה שאתם יכולים להיות רגועים איתה. אתם עושים להם טובה שאתם משווקים אותם ומעבירים להם לידים איכותיים ולהם זה לא עולה שקל אקסטרה.
איך לבצע: אם זה שירות שאוסף לידים, למשל למרפאות, יעוצים או הפעלות, תאספו אליכם את הלידים ותעבירו אותם במסודר. אם זאת חנות שמבצעים בה רכישות,כנראה שתצטרכו כבר קישור אפיליאציה מסודר. החדשות הטובות: טכנית לא מסובך מדי להקים כזה, אם בעלי העסק ירצו.
עוד יתרון של לא להסס לפנות ולהציע: מודעות. הרבה עסקים לא מכירים את זה כאופציה, וככל שיותר בעלי עסקים יכירו בזה, אנחנו נראה יותר שינוי, גם אם איטי. אולי עוד חמש שנים מעכשיו, יהיו פי 3 תכניות תכניות שתפים למשוק הישראלי משיש עכשיו!
בעלי העסק מכירים אותו טוב מכם
אם חברה לא עובדת עם שיווק שותפים וגם לא מעוניינת – שחררו. זה אולי עניין של סגנון, אבל אני בחיים לא אגיד לבעל עסק "אבל אתה טועה!". לא "אבל", לא "אתה טועה". הם מנלים את העסק, הם מכירים את הקצאת כוח האדם שלהם, הם מכירים את השוק. אם מדובר בחברה גדולה (או בחברת בת של חברה גדולה), סביר שיש להם גם נתונים. לכם אין את הנתונים האלה.
מה כן? כשמנהלת השיווק אמרה לי שאין להם כרגע תכנון לתכנית שותפים, לא התחלתי להסביר לה איפה היא טועה. היא כן עשתה מהלך מפתיע ומשמח, ושאלה אותי בתחילת השיחה מה לדעתי אפיליאציה תיתן להם.
אמרתי לה כמה מילים על יעילות השיווק על ידי מיקרו משפיענים: אנשים עם קהל שהוא אמנם קטן – אבל נאמן ושסומך עליהם. שזה יכול להגדיל את כמות הלקוחות שלהם. כן ידעתי לציין שזה כרוך בהקצאת משאבים מצידם.
אם היא לא היתה שואלת אותי בעצמה מה דעתי, סביר שהייתי מוצאת דרך לספר מה לדעתי זה יתן לעסק – אבל בענווה. גם אם לי ולשכמותי יש המון מה לתת, לא כל עסק חייב לרצות לקבל את זה דווקא באופן שלנו.
וגם: החברה לא רוצה שיווק שותפים? כפרת עוונות. יש עוד עסקים בעולם.
חברה אחת לא מספיקה
לא ראיתי אפיליאטור מצליח אחד ששם את כל הביצים שלו בסל אחד. באתר הזה יש לי קישורי שותפים לכל מני מוצרים שונים בתכלית ושיתוף פעולה עסקי אחד – וזה לא מספיק. כל פעם שאני יכולה להוסיף לקוראים שלי המלצה על משהו שאני גם סומכת עליו וגם יניב לי עמלה – אני אעשה את זה.
כדי שיקנו דרככם אתם רוצים להפנות את הקוראים לשירות המדוייק והכי טוב עבורם. מאחר שכלי המכירה שלכם הוא התוכן ולא שיחת טלפון אגרסיבית ואז פיקסל שרודף אחרי המבקרים באתר לפייסבוק – אתם צריכים להמליץ על השירות הנכון לאדם הנכון בזמן הנכון. השוק הישראלי קטן מדי ואתם לא עשירים מספיק כדי לבנות על צירופי מקרים ולכן לא יכולים לבנות רק על חנות אחת.
מהרושם שלי, זה קורה גם בגלל חוסר מודעות לתחום וליתרונות שלו בארץ וגם בגלל חוסר הבנה טכנית איך יוצרים תכנית כזאת.
מחיפוש בגוגל של המוצר שאתם רוצים לשווק והמילה 'שותפים' או 'אפילאציה'. אפשר גם לפנות בעצמכם לבעל העסק שאתם רוצים לשווק וליזום את שיתוף הפעולה ביניכם.