פודקאסטים הופכים להיות יותר ויותר פופולריים. לצד העלייה בהאזנות לפודקאסטים, ישנה עלייה ביצירת פודקאסטים. יותר ויותר אנשים נכנסים לתחום ויוצרים תוכניות חדשות, במטרה למנף את עצמם כמומחים בתעשייה, לבנות קהל, ליצור קשר עם עוד משפיענים, לבנות מותגים אישיים ולהגביר את החשיפה העסקית שלהם. הרבה אנשים משתמשים כעת בפודקאסטים כמקור הכנסה נוסף עבור העסקים שלהם ועבור עצמם כיחידים. הנה כמה דרכים שונות בהן ניתן להרוויח מפודקאסט.
חשוב להבין שעל מנת להגיע לרווח משמעותי מפודקאסט יש צורך בהתמדה ארוכה ובקהל גדול. אחד הפודקאסטרים הבכירים והמצליחים ביותר בארה"ב, ליאו לאפורט, שיצר את הפודקאסט TWIT (This week in tech) שהתרחבה לרשת פודקאסטים – סיפר ב-2008 שהוא לא מרויח כסף מהפודקאסט, על אף שמשך 100 אלף מאזינים מדי שבוע. ב-2012 הוא כבר דיבר על רווח של מליון וחצי דולר בשנה, עוד לפני התרחבות ליוטיוב.
דרך #1 – בניית שם ומוניטין
אמנם זה לא הדבר הראשון שעולה לראש כאשר חושבים על איך להרוויח מפודקאסט, אבל להיות בעלים של פודקאסט זו דרך שיווק ופרסום לטווח הארוך. הגעה לנקודה שבה מאזינים מכירים את השם של יוצר הפודקאסט, נחשפים לידע שלו בתחומו ומתחברים אליו רגשית, זה דבר חשוב בדרך לרווח כלכלי. הקהל המחויב והפעיל של הפודקאסט יכול להביא את היוצר להתראיין במקומות נוספים בנושאים הקשורים לתחום המומחיות שלו, לדוגמה. שנים אחר כך אנשים יכולים להגיד ליוצר פודקאסט שהם האזינו לו, מה שכבר מראש יצור לו מוניטין ויקל עליהם החלטות קניה אצלו.
דרך #2 – נותני חסות
מציאת נותני חסות זו הדרך הקלה והנפוצה ביותר להרוויח מפודקאסט. במקרה הטוב מאוד, חברות עסקיות או חנויות יצרו קשר עם היוצר על מנת להציע להעניק לו חסות. אך, זה דבר שבקושי קורה ולרוב היוצר צריך לגשת אל נותני חסות פוטנציאליים בעצמו. על היוצר לחשוב על הקהל שלו ועל נושא הפודקאסט, ולנסות להבין איזה נותן חסות יכול להיות המתאים לו ביותר.
כדאי לשאול:
- מי הקהל של הפודקאסט ומי ירוויח מהחשיפה לקהל?
- את מי רוצים לקדם באמצעות הפודקאסט?
נניח שמדובר על פודקאסט בנושא בישול ומתכונים. ניתן לגשת ישירות לרשת חנויות ציוד למטבח ולהציע את הפודקאסט כדרך שיווק מצוינת עבורם. כדי להציע שיווק בפודקאסט, בין אם פונים אליכם ובין אם אתם יוזמים את הפניה – צריך לבוא עם נתונים: כמה מאזינים יש לפודקאסט, כמה האזנות ומאפיינים דמוגרפיים של המאזינים.
בעסקאות חסות שמתווכות על ידי היוצרים, עדיף שהיוצר יגיע עם הצעה מוכנה לנותני החסות. כדאי לדאוג שההצעה תהיה ריאלית ולא מופרזת, וניתן אפילו להציע דרכים למדוד את האימפקט של הפרסום בפודקאסט על המכירות בחנות. אחת הדרכים לעשות זאת היא להציע לחנות לעשות מבצע מיוחד למאזיני הפודקאסט, כך שיוכלו לדעת אילו לקוחות הגיעו בזכות מתן החסות.
דרך #3 – שימוש בפודקאסט למכירת מוצרים
במקום לקחת זמן יקר מהפודקאסט כדי לקדם עסקים אחרים, מדוע לא להשתמש בו על מנת לקדם מוצרים או שירותים שיוצרי הפודקאסט מציעים למכירה?
אם יוצר הפודקאסט מציע מוצר או שירות כלשהו, בין אם זה ספר, קורס, תוכנית, הרצאה – הוא יכול להשתמש בפודקאסט כפלטפורמה לקידום המכירות שלו. הצעת השירות לקהל שכבר מאזין ונהנה מהתוכנית יכולה להיות יעילה מאוד כאמצעי שיווק, כיוון שהמאזינים כבר פיתחו קשר של אמון והערכה עם היוצר.
אפשר להפוך את העסקה למשתלמת יותר באמצעות הצעת הנחה בלעדית למאזינים. כך גם יהיה ניתן לבחון עד כמה יעיל הפרסום. ניתן לעשות זאת על ידי הצעת קוד הנחה ספציפי או יצירת דף נחיתה ייעודי עבור המאזינים.
דרך #4 – שיווק שותפים
אם פודקאסט עוסק בשירותים או מוצרים שאדם או חברה אחרת מוכרת, בין אם מדובר במוצרים, בקורסים או במקומות, ייתכן שיהיה אפשר להפיק ממנו הכנסה כלשהי.
מבחינת רווח מפודקאסט, זו כנראה השיטה עם הכי מעט חסמי כניסה. שיווק שותפים, או באנגלית Affiliate marketing, פירושו שאם מישהו לוחץ על קישור ייחודי שמפורסם על ידי הפודקאסט כדי לקנות מוצר מצד שלישי, יוצר הפודקאסט יקבל חלק מההכנסה מאותה מכירה.
אם חוזרים לדוגמה של פודקאסט בישול, אם מזכירים ספרי מתכונים, מכשירים או מרכיבים מסויומים, ניתן לרשום את כולם בהערות התכנית ולעודד את המאזינים להעיף מבט עליהם. שם הם יוכלו ללחוץ על הקישורים עבור המוצרים.
ראוי להזכיר כי קשה להרוויח הכנסות גדולות משיווק שותפים אלא אם כן מדובר קהל עצום של מאזינים. הרווחים משיווק שותפים יכולים להיות מספיק בכדי לכסות את עלויות הפקת הפודקאסט וכוס קפה מדי פעם, שזה גם נחמד וחשוב.
איך למצוא תכנית שותפים רלוונטית?
חפשו בגוגל את שם החברה שתרצו לקדם (רצוי חברה שאתם סומכים על המוצרים שלה, עדיף אפילו שאתם לקוחות שלה בעצמכם) ואת המילה "שותפים", או affiliate אם מדובר בחברה בין לאומית. תופתעו לגלות לכמה חברות יש תכניות שותפים. תכניות השותפים נחלקות בין אלו שפתוחות למשתמשים משלמים בלבד או פתוחות לכולם, ותכניות שניתן להצטרף אליהן בלחיצת כפתור אחת לעומת תכניות שצריך להציג נכס קיים (אתר, עמוד אינסטגרם, ערוץ יוטיוב וכו') ולהתקבל לתכנית השותפים.
דרך #5 – יצירת מרצ'נדייז לפודקאסט
מרצ'נדייז הם אחת הדרכים היצירתיות ביותר בהן ניתן להרוויח מפודקאסט. יצירת פריטים ממותגים – החל מחולצות וספלים וכלה ברעיונות נוספים הקשורים לנושא הפודקאסט – עבור המאזינים יכול להיות רעיון נהדר שיביא כסף,. אך רעיון זה יעבוד רק אם קיים קהל מחויב ואוהד.
יש המון הזדמנויות להיות יצירתי ומגיב אם ביצירת מרצ'נדייז. יש פודקאסטים שהוציאו חולצות עם הלוגו של התוכנית או ציטוט נבחר, יש כאלו שהוציאו ליין ביגוד שלם עם משפטים מתוך התוכנית ויש כאלו שיצרו ספלים וכובעים.
דרך #6 – תמיכה של מאזינים
יש אפשרות להציע למאזינים תוכן כבונוס עבור התמיכה הכספית הישירה שלהם – וכך להרוויח כסף מהפודקאסט עבור הפקת הפודקאסט. דרך זו עשויה להתבצע על ידי יצירת מרחב בלעדי באתר למשתמשים משלמים או שימוש בפלטפורמה כמו פטראון (Patreon) לניהול תשלומים קבועים ממאזינים. Patreon היא אחת הפלטפורמות הפופולריות ביותר שיוצרי תוכן משתמשים בהן כדי להרוויח כסף מפודקאסטים ואפשר, בתמורה לתמיכה, להציע בה תשורות יחודיות לתומכים בהתאם לגובה התמיכה.
גישות נפוצות כוללות הצעת תוכן נוסף (שיתוף רק קטע מראיון או פרק אחד בחינם, ולספק את השאר רק עבור מנויים בתשלום), מתן גישה מוקדמת לתוכן (24 שעות לפני פרסום רחב יותר) או לתת למנויים בתשלום אפשרות בחירה עבור פרקים עתידיים.
חשוב להבין כי האפשרות להרוויח כסף בדרך זו תלויה מאוד במחויבות הקהל. פודקאסט צריך להיות בעל מוניטין וקהל מאזינים רחב על מנת שהם יהיו מוכנים להוציא סכום כסף הכיס שלהם על שירותים נוספים הקשורים אליו.
דרך #7 – מנויים בתשלום
שיטה זו משתמשת באותו מודל כמו השיטה הקודמת, אך לוקחת אותה צעד קדימה והופכת את הפודקאסט לשירות למנויים בלבד.
זה קצת מרתיע, ובטוח לא יעבוד עבור כולם, אך עבור בעלי פודקאסט שיש להם מוניטין רב עוד לפני שהתחילו את הפודקאסט שלהם או שיש להם בסיס מעריצים רחב, זו אפשרות עם תגמול גבוה, למרות שהסיכון הגבוה שהיא מביאה איתה.
באמצעות פלטפורמה כמו Patreon ניתן להפוך את הפודקאסט למוצר בתשלום בפני עצמו ולהרוויח כסף באופן ישיר ועקבי מהמאזינים.
דרך #8 – אירועים בעולם האמיתי
מדי פעם נחמד לפגוש את הפודקאסטרים שאנחנו אוהבים. אפשר ליזום אירוע, או להצטרף לאירוע קיים כמו פסטיבל, ולהקליט בו פרק ספיישל בהשתתפות מאזינים. זה לא אמור להיות משהו קבוע, בכל זאת, פרקי ספיישל, אבל אלו יכולים להיות פיקים נחמדים של הכנסה מהפודקאסט ומפגש שנותן בוסט לאגו שלכם.
יכולות יהיו לכם הוצאות – למשל שכירת המקום, אפשר הרוויח ממכירת הכרטיסים, וזאת יכולה להיות דרך לפרגן למאזינים הקבועים שלכם באמצעות מפגש (לא תאמינו מה תשומת לב אישית יכולה לעשות לאנשים). זאת יכולה גם להיות דרך לחשוף את עצמכם לקהל חדש.
לסיכום
זו לא רשימה ממצה באופן מוחלט, אבל הרעיונות שמופיעים לעיל מהווים כמה מהדרכים הנגישות ביותר להרוויח כסף מפודקאסט. כל אפשרות מתאימה לסוג אחר של פודקאסט ולסוג של אדם. להרוויח כסף מפודקאסט היא לא משימה קלה, וגם לא זכייה מהירה, אבל זו דרך נהדרת להפוך דבר שאוהבים לעשות למשהו שנותן מעט גב כלכלי.
חשוב לזכור שהדבר החשוב ביותר בדרך להרוויח כסף מפודקאסט זה להשקיע באיכות שלו, בבניית קהל המעריצים ויצירת מוניטין ושם. בעלי הפודקאסט צריך לדאוג לכך שהפודקאסט יהיה מוכר בתחומו, ישווק את עצמו מפה לאוזן וימשיך להביא מאזינים חדשים מדי פרק. אחרי בניית המוניטין, הדרך להביא נותני חסות, למכירות שירותים או מרצ'נדייז או הצעת שירותי פרימיום בתשלום תהיה קלה, ריאלית ונגישה יותר.