אומרים שלמיליונר הממוצע יש בערך שבעה מקורות הכנסה שונים. מה איתכם?
חלק ממקורות ההכנסה האלה קשורים להשקעות – מניות, וחברות ודברים. אבל חלק מזה בוודאי נבנה לא רק באמצעות להיות שכיר אלא באמצעות להקים משהו.
חלק מהתכנים באתר ומהסרטונים ביוטיוב אני מדברת וכותבת על בניית אפיקי השקעה. בשביל להתחיל לדבר על כסף באמצעות עסק, צריך להתחיל לדבר על ביזנס.
אם אתם צעירים שחושבים על הקמת עסק, מציעה לכם לקרוא גם את המאמר על להקים עסק בגיל צעיר.
ביזנס למתחילים
כולנו צריכים להתחיל מאיזשהו מקום. אני עצמאית מאז 2019 ועדיין לומדת את התחום, אז כנראה כמה צעדים לפניכם ולכן זה מקום טוב להתחיל ללמד ממנו.
1. אתם לא צריכים לעזוב את העבודה שלכם כדי להיות עצמאיים
אני מאוד לא אוהבת את הגישה של הכל או כלום. את דרככם כעצמאים אפשר לפתוח בתור עסק קטן מהצד כשיש לכם עדיין עוגן כלכלי בתור שכירים ואז להתחיל לגדל אותו אורגנית, במקום לצלול למים כשאין לכם שום אפיק כלכלי.
זה לוקח זמן. גם אני לא התחלתי ישר להיות עצמאית. בהתחלה הייתי רק שכירה, אחר כך חצי-חצי, וכשיכולתי להרשות לעצמי – לגמרי עצמאית. צפו לירידה מסוימת בהכנסות כשתעזבו את העבודה השכירה, אבל לא תתחילו לחלוטין מאפס.
כמה שיותר. אם אתם עובדים במשרה מלאה, תקדישו כמה שהמשרה מאפשרת. אופציה נוספת היא שישי, ערבי שבוע ומוצשים. אבל אל תתפטרו מהמשרה שלכם כשכירים על ההתחלה
2. תלמדו למכור
פעם חשבתי בכנות שמכירות זה נורא, איום וסליזי. פעם עבדתי בחנות בגדים והייתי מוכרת ממש גרועה, עד שהבנתי שאני פשוט לא מעריכה את המוצר וחושבת שהוא מכוער ויקר.
היועצת העסקית הראשונה שלי עשתה לי סוויצ' במוח בנוגע למכירות. היא הסבירה לי שמכירה היא שידוך בין האדם שיש לו בעיה, לפתרון הכי טוב שאני יכולה לתת לו.
זה גם אומר ששיחת מכירה טובה היא פשוט שיחה נעימה בין אנשים, וגם שאני לא מרגישה שאני צריכה לדחוף ללקוח משהו שהוא לא רוצה ולגרום לו להרגיש לא בנוח. אנשי מכירות אגרסיביים עושים לי רע.
לא צריך למכור את עצמנו בכל מחיר, אבל כן להבין מה הערך שלנו ושל מה שאנחנו מביאים לעולם כדי להרגיש בנוח למכור את המוצר. בלי למכור יהיה קשה לעשות כסף.
הרי מה זה כסף בעצם? העברה של ערך. אתם נותנים ערך מקצועי של עבודה בתור צלמים, מטפלים, עורכים, מקדמי אתרים, יוטיוברים או מה שתהיו, ואנשים אחרים יודעים לתת את הערך הכספי בתמורה לזה.
3. קחו רו"ח
אני מדברת על עבודה עם רואה החשבון גם בקורס שלי לעוסק המתחיל וזו העצה הראשונה שם. זה יעלה לכם בין 1,200 ל1,700 שקל בשנה, אבל יחסוך לכם הרבה מאוד כסף וכאב ראש. רואה חשבון טוב ידע לסדר את הכסף החשבונות והקבלות שלכם בצורה שתעזור לכם לשלם פחות מס.
לא יודעת מה אתכם, אבל אני מעדיפה את הכסף שלי אצלי לא בקופת המדינה. חוץ מזה, רואה חשבון יכול לעזור לכם להימנע מטעויות נפוצות כמו תמחור שגוי, וגם איך לא להסתבך ולשלם קנסות. כשאתם עסק חדש זו הוצאה מבאסת בהתחלה, אבל העלות האלטרנטיבית הרבה יותר מבאסת.
ניהול עוסק לעצמאים מתחילים
מה צריך כדי לפתוח עוסק; דרכים חוקיות לשלם פחות מס; תמחור כמו מקצוענים; למקסם את רואה החשבון; ועוד
4. אתם תתמחרו גרוע
מדי פעם אני רואה כל מני טבלאות על כמה עצמאים מרוויחים בשנים הראשונות שלהם, וצוחקת. בשנה הראשונה אתם תמיד תעבדו יותר מדי ותקבלו תשלום נמוך מדי, כי לא תדעו לתמחר את עצמכם.
הטיפ הראשון לתמחור הוא להבין כמה מקובל לתת בתחום שלכם, וגם אז לוקח זמן ליצור ביטחון שאתם בכלל שווים את הכסף הזה. השנה הראשונה היא בחלקה הגדול שכר לימוד כדי לדעת האם וכמה אתם שווים, וזה בסדר.
במדור שלי במקור ראשון, לשכת התעסוקה, אחת השאלות שחוזרת על עצמה היא סיפור על טעות של מתחילים. תמיד שאלתי "איזו טעות של מתחילים עשית". אחרי חודש או חודשיים הפסקתי לקבל ממרואיינים את התשובה "לא ידעתי לתמחר את עצמי". זאת התשובה התשובה הכי נפוצה וכולם נופלים. קחו את זה בחשבון.
יש יתרונות לתמחור נמוך
השנה הראשונה לעסק היא הכי קשה. אתם עובדים בה על פיתוח המיומנויות המקצועיות שלכם וגם התמחור שלכם.
אתם תתמחרו נמוך וזה לא בהכרח גרוע, ותוך כדי שיעבור הזמן תלמדו. אני זוכרת את הפעם הראשונה שישבתי עם לקוח. והוא שאל "כמה זה יעלה?" ואני אמרתי "1500 שקל" בבטחון עצמי אפילו שלא נשמתי. הדבר הבא שקרה זה שהלקוח ענה "בסדר". הייתי בהלם כי ציפיתי שהוא יתווכח וישתולל. כמה לקוחות אחר כך זה קרה שוב וככל שאני מבינה יותר טוב מה הערך שלי אני יכולה להרשות לעצמי (לפעמים במקרים מסוימים) להעלות מחיר.
לתמחר הנמוך שלכם יש גם יתרונות. התמחור הנמוך מאפשר עבודה עם עצמאים אחרים שלא יכולים להרשות לעצמם לשלם הרבה כי גם הם עצמאים מתחילים. זה מאפשר לכם לצבור נסיון וזה בסדר.
5. את הכסף סופרים במדרגות
לא פעם קרה שהיו לי שיחות טובות עם אנשים והרגשתי שעוד רגע עובדים יחד והם הופכים להיות לקוחות שלי.
העסקה נגמרת כשהיא נגמרת, כשאתם סוגרים סופית ויש איזושהי הסכמה בכתב, גם אם הוא אמר שיחזור ויראה.
הלידים הכי טובים הם מפה לאוזן כי הם מבינים מה אתם רוצים וצריכים ויכולים לתת, אבל זה לא נגמר עד שזה נגמר. וזו גם טעות של מתחילים, לחשוב ששיחה טובה אומרת שסגרתם את העסקה.
6. אל תשקיעו בכל אפיקי השיווק
כמות הדרכים לגייס לקוחות היא אימתנית. באתר המקצועי שלי יש לי מאמר על דרכים להביא לקוחות לאתר שלכם, ויש אפילו עוד דרכים.
יש רשתות חברתיות בהמוניהן, יש ניוזלטר, יש אתר, יש קידום ממומן בכל הרשתות החברתיות, טאבולה, שיתופי פעולה וכו'. אתם לא צריכים להיות בכל המקומות האלה.
כולם בטיקטוק? אחלה. יש לכם זמן להשקיע בללמוד את הפלטפורמה? וליצור סרטונים? או כסף להשקיע באדם שיעשה את זה? אם כן – מעולה. אם לא – הכל טוב. גם אני לא שם. אפילו עם האינסטגרם לא נהניתי ולא מצאתי את עצמי מצליחה להיות מעורבת.
אני המון בטוויטר וזה אפיק שיווק נפלא שמביא לי לא מעט דברים טובים. אני ביוטיוב ויש לי פודקאסט, שהוא בעצם שכפול של התוכן ביוטיוב. אני בפייסבוק ויש לי אתר ורשימת תפוצה.
המשותף לכל המקומות האלה הוא שהם מעניינים אותי ולכן רק בהם אהיה. החוק הוא שזה לא עובד אם אתם לא נהנים, וחבל על הזמן והכסף. זה לא אפיק שיווק אם אתם לא נהנים ממנו ולא צריכים ולא אמורים להיות בכל המקומות.
7. שחקו על החוזקות שלכם ותעשו מיקור חוץ לחולשות
אני למשל טובה בלהעביר אינפורמציה. אני מאוד טובה ביחסי אנוש. אני מאוד טובה בעריכת תוכן. אני יודעת במה אני טובה ויודעת לעבוד עם זה.
אני מעצבת מאוד גרועה ויודעת להגיד את זה. אני גרועה בביצוע של עבודות מונוטוניות. דברים שאני לא אוהבת אני מוציאה החוצה, ומשחקת על החוזקות שלי.
קרה לי הרבה פעמים שאמרתי לעצמי "ליאור את לא קמה מהכיסא הזה עד שאת לא עושה את הדבר הזה", וברוך השם באמת לא קמתי מהכיסא, וגם לא עשיתי את הדבר ההוא. על הדרך גם הייתי נורא מתוסכלת שבזבזתי זמן על דברים אחרים שיכולתי לעשות.
בפודקאסט שלו, עומרי כספי דיבר עם יעל ארד על זה שספורטאים לאחרונה עובדים על החוזקות שלהם, כי החולשות שלהם בסדר אבל אף אחד לא יהיה טוב כמוני בדברים שאני טובה בהם.
אל תתעקשו להיות טובים בדברים שאין לכם אוריינטציה בהם, אלא אם אתם ממש אוהבים אותם ואז כדאי לנסות. אם לא אז חבל על האנרגיה. אם תשקיעו במה שאתם טובים, תגיעו לשמיים, ואם תשקיעו במה שאתם לא טובים בו, במקרה הכי טוב תהיו בינוניים. כאשר יש לי בחירה בין בינוניות לבין השמיים, אני אבחר לנסוק גבוה.
8. תעבדו עם תוכנה לניהול משימות
לי לקחו שנתיים להתרגל לזה. אני עובדת עם הגרסה החינמית של תוכנת ניהול המשימות אסאנה ואני ממליצה מנסיון אישי. אני עובדת גם עם הCRM של Hotspot כי קיבלתי עליו המלצה בשלב מסוים מנאור התוכנסת בוובינר שלו.
להרבה מהתוכנות האלה יש גרסה חינמית שבונה על זה שתגדלו איתה ותשלמו, ואני אישית מסתדרת עם הגרסה החינמית. תוכנת ניהול משימות עוזרת לנו להימנע מלחשוב כל פעם על מה הצעד הבא שצריך לעשות עם הלקוח, או מה היה הצעד הקודם שלי. כל המשימות מסודרות ואני יודעת על מה נדרש ממני לעבוד ובאיזו תכיפות, או מה כבר עשיתי ואפשר לשלוח ללקוח בדוח. זה הופך את העבודה שלי להרבה יותר פשוטה. ליאור שפותחת את הדוח כל פעם מודה לליאור שמילאה אותו.
עוד טיפ לגבי תוכנה לניהול משימות – תעבדו עם טמפלייטים. לי למשל יש צ'ק ליסט לגבי קליטת לקוח. קליטת לקוח וגיבוש אסטרטגיה הוא תהליך מרובה שלבים שיש לו הרבה נקנודות דמיון. הטמפלייט חוסך התעסקות ושבירת ראש. משלמים לכם בשביל המח שלכם וזה בסדר, אבל . לא נועדנו להחזיק דברים בראש, וחבל לבזבז את היצירתיות שלכם על זה.