אמ;לק
אפשר לרכוש נכס דיגיטלי מוכן. זה עולה בדרך כלל כמה אלפים עד כמה עשרות אלפים. אפשר גם לבנות אחד לבד, באמצעות קורסים שמלווים אתכם צעד צעד. לוקח יותר זמן, אבל עולה הרבה הרבה פחות.
פוטנציאל הרווח הוא כמה מאות עד כמה אלפי שקלים, בהתאם לפרמטרים שמפורטים במאמר. כשהנכס הוא רק שלכם, פוטנציאל הרווח שלכם גבוה יותר מאשר אם אתם מתחלקים ברווחים עם החברה שבונה ומקדמת אותו עבורכם.
יש המון דרכים להגדיל הכנסות. אחת המילים שצוברות פופולריות היא נכס דיגיטלי.
הרבה פעמים משווים נכס דיגיטלי לנדל"ן באינטרנט. רק שעם נדל"ן לוקח במינימום עשור להחזיר את ההשקעה ולראות כסף משכירות או מכירה. מנדל"ן אינטרנטי זה לוקח פחות זמן: אחרי שנה בערך (ככלל אצבע ובכפוף לתחום) ההשקעה מתחילה להחזיר את עצמה.
זאת לא הכנסה פסיבית במובן של "אני לא אעשה כלום ורק אראה את הכסף זורם אלי". זאת כן הכנסה במאמץ נמוך שמצריכה פחות השקעה מעבודה משרדית רגילה, וזאת בהחלט הכנסה שלא תלויה ישירות בשעות העבודה שלכם. הכסף שמאניטיים מכניס לי מגיע אחרי שעותתתת של עבודה (עוד על העבודה שכרוכה בזה – בהמשך המאמר), אבל הוא יכול להיכנס גם כשאני מתקלחת, ישנה או יושבת עם עידן במרפסת על בירה של סוף יום. והמספרים הולכים וגדלים.
מה זה נכס דיגיטלי
ההגדרה המרחיבה לנכס דיגיטלי היא כל דבר באינטרנט שמניב לכם הכנסה. העקרון הוא להפוך תנועת גולשים – לכסף. פרופיל אינסטגרם, קהילת פייסבוק, ערוץ יוטיוב, רשימת תפוצה במייל, אתר, חשבון טיקטוק, חנות באמזון. הטענה היא ש-אם זה דיגיטלי וזה יכול להניב לכם הכנסה – זה נכס דיגיטלי.
ההגדרה המצמצת לנכס דיגיטלי אומרת שנכס דיגיטלי הוא רק אתר אינטרנט משלכם. בכל פלטפורמה אחרת אתם תלויים בחסדי האלגוריתם ובגחמותיו. הדוגמה שחסידי הגישה הזאת מביאים היא עמודי פייסבוק: פעם הם היו דבר. היום הם פלטפורמה מתה כי האלגוריתם של פייסבוק השמיד אותם לטובת "קהילות".
לי אין עניין להיות טהרנית. כל דבר שמניב לכם הכנסה ברשת – יכול להיקרא נכס דיגיטלי. עם זאת, אני מסכימה שנכס דיגיטלי בצורה הבטוחה ביותר הוא אתר אינטרנט. אתר האינטרנט שלכם יכול להיתמך בעוד פלטפורמות, למשל למאניטיים יש גם ערוץ יוטיוב מהמם ומושלם שאם אתם לא מנויים אליו עדיין אתם מפסידים כי יש שם תוכן מדהים על איך לעשות כסף. ועדיין. ובכל זאת, הנכס הבטוח ביותר שלי הוא האתר.
איך מרוויחים כסף מנכס דיגיטלי
כל אפיקי ההכנסה מנכס דיגיטלי בנויים על אותו עקרון: יצירת תנועה לנכס ("הבאת גולשים" בעברית פשוטה). יותר גולשים=יותר פוטנציאל רווח.
פרסומות של גוגל (גוגל אדסנס)
באתר הזה כשלוחצים על הלינק הראשון בגלישה באתר – קופץ פופאפ עם פרסומת. כשגוללים למטה רואים פרסומות. זה בגלל שהאתר הזה מחובר לגוגל אדסנס: מערכת הפרסום של גוגל. אני נותנת לגוגל "שטחי פרסום" באתר שלי, ומקבלת תשלום קטן עבור כל לחיצה על הפרסומות.
רואים גוגל אדסנס זה כסף קטן בארץ. בשלושת החודשים הראשונים של מאניטיים באויר הרווחתי ממנו קצת פחות מ-50 ש"ח בכל התקופה. מצד שני, זאת תוספת הכנסה חביבה ואלו 50 ש"ח שלא הייתי עושה בלי.
פרסומות אזואיק
כלי נוסף לפרסומות הוא אזואיק (Ezoic). וכן, אפשר שיהיה לכם גם גוגל אדסנס וגם אזואיק.
זאת מערכת שהחסרון שלה הוא שמסורבל להגדיר אותה, אבל ברגע שהגדרתם – ההכנסות שלכם מפרסומות יעלו דרמטית. זה שווה את זה. אגב, אם אתם מסתבכים עם הגדרה של אזואיק – דברו איתי. אני פותחת לאנשים חשבונות, עוברת את המבחן ומתחילה גם להציג פרסומות באתר וגם להשתמש בכל הכלים של אזואיק בצורה אופטימלית. להצטרפות לאיזואיק
שיתופי פעולה
שיתופי פעולה אומר תוכן שהוא בחסות גוף כלשהו (מישהו שישלם לכם על זה שאתם יוצרים תוכן בפלטפורמה שלכם), או תוכן שבו אתם משווקים מוצר או שירות מסוים עבור עמלות. הגוף איתו אתם משתפים פעולה יכול להכתיב את נושא התוכן, או שהוא יכול להגיע מכם. הכל בכפוף להסכם.
הפורמט הזה יותר נפוץ בתוכן ויזואלי כמו אינסטגרם או וידאו כמו יוטיוב, ופחות בתוכן כתוב של אתרים כנכסים דיגיטליים. ובכל זאת זה פורמט קיים.
מכירת לידים
מודל הרווח שהוא אולי המשמעותי ביותר עבור בעלי נכסים דיגיטליים שפונים לקהל ישראלי. דוגמה הקמתם אתר על פודקאסטים. הכנסתם אליו תכנים לפודקאסטרים, אבל אתם עצמכם לא עוסקים בזה, לכם יש בכלל מקצוע אחר. אבל אתם מכניסים כמה טפסים באתר לאנשים שמעוניינים להקים פודקאסט – ואת הלידים מוכרים לאולפן להפקת פודקאסטים.
האתגר הוא תמיד למצוא בעל מקצוע שיסכים לקנות לידים. בדרך כלל הנוהג הוא שאת החודש הראשון, או כמות לידים מסויימת, הוא מקבל בחינם. המטרה היא לראות שהלידים אכן איכותיים. מהחודש השני – אתם מעבירים את הלידים בתשלום.
נהוג לקבל תשלום עבור לידים ולא עבור סגירות משתי סיבות:
1. כי אתם אחראים רק על השיווק, על הבאת הלידים. אם בעל העסק לא מצליח לסגור – אולי המחיר שלו לא מתאים, אולי מערך המכירות שלו לא ערוך לטפל בכל הפניות. אלו לא דברים שבאחריותכם.
2. כי לכם יש בקרה רק על לידים שנכנסים, אתם (בניגוד לבעל העסק) לא יכול לדעת מי סגר.
מכירת קישורים
בעולם קידום האתרים, מקדמי אתרים קונים קישורים כדי לקדם את הלקוחות שלהם. קישורים חיצוניים עובדים כמו המלצות בעולם האמיתי. ככל שהאתר איכותי יותר – קישור ממנו יכול להימכר ביותר כסף. איכותי אומר עם הרבה תוכן, ועם הרבה תוכן איכותי, ועם דומיין ותיק, ואתר שהוא מקודם בעצמו, ועם טראפיק. דברים שלאנשים שסתם גולשים ברשת נראים שקופים, אבל הם מאוד חשובים.
חשוב גם שהאתר שקונים ממנו קישור – יהיה קשור לאתר שהקישור עובר אליו. אם אני אקשר מאתר של בניית ציפורניים לאתר של מוסך – זה כנראה יעזור לו פחות מאשר אם אני אקשר לאתר של מוסך מאתר של חנות לחלקי חילוף לרכבים.
אל תהפכו את האתר שלכם ל"חוות קישורים" או למקום שמוציא קישורים לאתרים לא קשורים, אבל מדי פעם אפשר גם למכור קישור מהאתר שלכם לאתרים אחרים.
הסכומים הם החל מ-40 ש"ח לקישור, בכפוף לחוזק האתר.
איך מגיעים ללקוחות שיקנו קישורים?
יש אנשים שמוכרים קישורים ומתפרנסים מזה. כשהאתר שלכם מגיע לאלף כניסות בחודש דברו עם החבר'ה האלה על קניית קישורים. אני קונה את הקישורים שלי איתם כבר שנתיים, מרוצה מאוד ובא לי לפרגן חזרה.
מכירת מוצרים באמצעות קישורי שותפים
באתרים שפונים לקהל אמריקאי, זאת דרך ההכנסה העיקרית. בארץ זה קיים אבל פחות, בגלל שהקהל דובר העברית קטן יותר ובגלל מיעוט תוכניות אפיליאציה שוות. ועדיין מדובר בתוספת הכנסה שיכולה להיות כמה עשרות או מאות שקלים בחודש בכפוף לכמות התנועה באתר, לתחום שלו, לכמות קישורי השותפים שאתם מכניסים ולכמה עולים המוצרים שאתם ממליצים עליהם.
אם כבר בניתם נכס, השקעתם בתוכן, הבאתם אנשים ואתם ממליצים על מוצר – להרויח עמלה מהמכירה שלו זה מצוין.
ההמלצה שלי לכל מי שרוצה להיכנס לתחום קישורי השותפים הוא להמליץ רק על מוצרים ושירותים שהיתה לכם חוויה חיובית איתם. ברור שלא ממליצים על חווייה שלילית, אבל גם אל תמצילו על מוצרים שאתם לא מכירים. אתם שמים את השם שלכם על המוצרים שאתם ממליצים עליהם, אל תסכנו אותו בשביל כמה שקלים.
מכירת הנכס
כמו כל נכס שבניתם – גם את הנכס הדיגיטלי שלכם אתם יכולים למכור. יש כמה מקומות לעשות את זה בארץ, חפשו בגוגל "מכירת נכס דיגיטלי". בחו"ל יש גם אתרים לזה, שהגדול בהם נקרא Flippa. ככל שהנכס שלכם מכניס יותר כסף – המחיר שתוכלו למכור אותו בו יהיה גבוה יותר.
איך להקים נכס דיגיטלי
נכס דיגיטלי אפשר לקנות ואפשר ליצור בעצמכם.
אני מציעה שכמו שלא הייתם קונים דירה להשקעה בלי להתייעץ עם אנשי מקצוע בעסקת נדל"ן ו/או ללמוד את התחום ממש טוב, ולא הייתם פותחים תיק השקעות בבורסה בלי לקרוא מלא – אל תעשו את זה עם נכס דיגיטלי. עוד לא נתקלתי באנשים שהצליחו בתחום שהם לא הבינו בו כלום. תתחילו מלהקדיש חמש דקות לצפייה בסרטון הזה של בחור בשם שמול שעוד רגע נדבר עליו:
בניית נכס דיגיטלי בעצמכם
יתרונות: הכי זול והכי מתאים לכם, לנטיות ולעניין שלכם.
חסרונות: הרבה עבודה ולא בטוח שיש לכם כוח והבנה.
האתר הזה למשל הוא נכס דיגיטלי שלי. אני משקיעה בו מלא, והוא יחזיר לי – אבל אני יודעת את זה בוודאות כי העבודה שלי היא קידום אתרים בגוגל, בניית אתרים פשוטה לי מאוד וכתיבת תוכן כנ"ל. כל מה שכתוב באתר שאני כתבתי – אני אכן כתבתי. עם זאת, לא צריך להגיע לרמה הזאת כדי ליצור נכס דיגיטלי מניב. יש גם אנשים הרבה פחות מנוסים ממני שהצליחו. הרבה הרבה.
קניית נכס דיגיטלי
לא לכולם יש זמן וכוח להקים נכס דיגיטלי משלהם. איפה שיש ביקוש – יהיה היצע. יש חברות שמציעות להקים עבורכם נכס דיגיטלי. לא יצא לי לעבוד עם כאלה בעצמי ולכן אין לי נסיון אישי לספר עליו, לטוב ולרע. רק חשוב מאוד שתבינו מה אתם קונים ועל מה אתם משלמים, כי יש מפוקפקים שימכרו לכם באזז וורדז ואז יעלמו עם הכסף שלכם.
יתרונות: נכס מן המוכן ויש גם חברות שינהלו אותו עבורכם מה שחוסך לכם עבודה בביצוע ובלימוד התחום. ככל שהנכס יותר יציב ומניב – הוא מן הסתם יעלה יותר. המחיר הוא כמה אלפי שקלים, לפעמים מדובר גם על כמה עשרות אלפים.
חסרונות: יותר יקר. יש גופים שכשאתם קונים מהם נכס – אתם שמים את הכסף על הבנייה, הם על הקידום ואתם מתחלקים בהכנסות.
מה צריך בשביל נכס דיגיטלי וכמה זה עולה
כל דבר שאתם עושים בעצמכם – יעלה פחות כסף אבל עשוי לקחת יותר זמן (תלוי בידע שלכם). השאלה מה יש לכם יותר. מציעה לעשות את זה רק כשאתם מבינים בתחום ואחרי שראיתם אתר מבפנים.
אתר
בשביל נכס דיגיטלי צריך אתר. אתר צריך דומיין, אחסון. ובנייה. אנחנו מדברים על כמה מאות עד 1,000 ש"ח בשנה לדומיין+אחסון אם הבנייה היא עליכם.
נישה
התחום שהאתר שלכם יהיה בו. אתר לא יכול להיות על הכל. הנישה של האתר הזה למשל היא "איך לעשות כסף", אני מתעסקת בכל מה שקשור לזה. יש לי את האתר המקצועי שלי, שמתעסק בקידום אתרים אורגני. אפשר להקים נכס על פעילויות למשפחה בשומרון, על האוכל האתיופי ועוד. השאלה משלבת מה מעניין אתכם – ופוטנציאל כלכלי. שקלתי להקים אתר על המטבח האתיופי והבנתי שאין לי יכולת להרויח מזה, אז ויתרתי. מישהו שקשור למסעדה אתיופית, לעמותה או למרכז מבקרים רלוונטי יכול לטעון אחרת, להרים עבורם אתר שיהיה נכס דיגיטלי ולקבל מהם שכר על זה או למכור להם את הלידים.
מציאת הנישה היא חינם.
תכנים
לאתר של חמישה עמודים יש סיכוי קטן מאוד להתקדם בגוגל, בטח אם זה בתחום תחרותי. אתר צריך תכנים שיתווספו באופן תדיר. כמות נאה של עמודים עם תוכן איכותי. מה זה תוכן איכותי?
תוכן מקיף ככל האפשר על תחום כלשהו (לא סתם המאמרים הקצרים באתר שלי עם 700 מילה והארוכים עוברים את האלפיים.
תוכן שמאורגן טוב, עם כותרות ביניים. כותרות המשנה עוזרות לאנשים לדלג על מה שלא מעניין אותם ולנחות איפה שכן מעניין ועוזרות לקורא האנושי ולגוגל להבין על מה המאמר.
תוכן שמתעדכן תדיר. באתר הזה עולים מאמר או שניים בשבוע, ואם אני בשוונג וכבר מייצרת מאמרים בסיטונאות – אני מתזמנת קדימה. ברגע כתיבת המאמר הזה למשל מתוזמנים לי מאמר בשבוע, שלושה חודשים קדימה. מקפיא של תכנים זה החיים.
אם אתם לא כותבים טוב, תשמחו לדעת שיש אנשים שהמקצוע שלהם הוא כותבי תוכן. יש גם כלים שעושים את זה אוטומטית בעברית בצורה סבירה.
תשלום לכותבי תוכן נע בין 30 אגורות למילה לתשלום לפי שעה. אני מעדיפה לשלם לפי שעה. כשמשלמים לפי שעה חשוב להיות מסוגלים לשלם גם על התחקיר ולא רק על הכתיבה. תחקיר הוא החלק שלוקח הכי הרבה זמן. אולי יותר יקר, אבל יותר בריא לקארמה.
קישורים
קישורים מאתרים אחרים שיפנו לאתר שלכם הם דבר שקשה מאוד להתקדם בלעדיו בגוגל. כל מקדמי האתרים קונים אותם, או מוצאים דרכים להשיג קישורים טובים בחינם. קישורים סבירים מתחילים מאזור ה-180 ש"ח לקישור ועולים ומטפסים.
את מכירה מישהו שהרוויח מזה?
חוץ מאנשים שמוכרים הכשרות בתחום, יש גם אנשים רגילים שמרוויחים מזה. כן. בתור התחלה – אני. לא הרבה כסף. אלה סכומים קטנים ונחמדים – כמה מאות בודדות בחודש. אני לא מכירה אישית אנשים שעשו מזה כסף גדול.
אח"כ, הנה ראיון שלי עם דור שיף על ארבעת הנכסים הדיגיטליים הראשונים שהוא הקים. כשעשיתי את הראיון הזה, דור היה צעד או שניים לפני. היה מרתק לדבר עם אדם שנמצא קרוב אלי – אבל מתקדם יותר.
הוא עוד לא מצליחן שמספר על התהליך בפשטות של מי שעשה אותו כבר מלא פעמים, אלא מדבר על הקמת נכס דיגיטלי כמו אדם שמכיר תחומים קרובים אבל מתמקצע בנישה הזאת בתחום שלו.
המערכת שדור מציין שעזרה לו לאתר את דומיינים חזקים לנכסים דיגיטליים נקראת SkyRocket, של ג'וש אדמס. המערכת לקניית קישורים בזול שאני מציינת נקראת WriterBot וגם היא של ג'וש. אפשר להגיע אליה דרך סקיי רוקט. עבדתי עם ג'וש (את הראיון המצורף עשיתי עבורו), והגעתי לעבוד איתו כי נעזרתי במערכת שלו לאיתור דומיינים בשביל עצמי. אני יכולה להעיד יד ראשונה שהוא איש מקסים ושהוא מאוד עוזר לאנשים.
לסיכום העניין
נכסים דיגיטליים הם דרך טובה מאוד להגדיל הכנסה עם מעט הון התחלתי, בגלל שהרבה מהעבודה אתם יכולים לעשות בעצמכם. פוטנציאל הרווח שלו הוא כמה מאות עד כמה אלפים בחודש, אבל לוקח זמן להגיע לשם, בטח אם אתם בונים את הנכס בעצמכם ולא רוכשים מן המוכן.
כדי לייצר נכס דיגיטלי מניב חשוב להבין בתחום הנכסים הדיגיטליים. זאת גם הסיבה שהמאמר ארוך ומפורט, ואולי גם נראה טיפה מאיים בהחלה. אי אפשר להצליח בלי להבין למה אתם נכנסים ומה יש שם, ולגלוש באינטרנט זה פשוט לא מספיק.
אפשר לבנות נכס דיגיטלי בעצמכם ואפשר לקנות מוכן. אין לי נסיון עם רכישת נכסים דיגיטליים מוכנים, כן יש לי נסיון חיובי מאוד עם הקורס של שמול. אני שמה לכם קישור לקורס ומפסיקה לאכול לכם את הראס עליו.