שתי דרכים שיהיה לך יותר כסף: להגדיל הכנסות ולהקטין הוצאות. הדרך הזאת – שליטה במבצעים – שייכת חזק לסעיף השני: הקטנת הוצאות. גם לקנות את אותו דבר בפחות כסף וגם להוציא כסף לשווא. כי כשזה מגיע להתנהלות כלכלית, מבצעים הם עניין טריקי: מצד אחד, אנחנו יכולים לקנות דברים יותר בזול . מצד שני – בגלל הזול הזה, לא פעם אנחנו מוציאים יותר כסף משתכננו.
הצד הטוב: במסגרת המבצעים האלו, קניות שלכם יכולות להיות במחיר נמוך יותר מהמחיר הרגיל. ככל שהמוצר יותר יקר – החסכון יכול להיות יותר משמעותי.
הצד המאתגר: לשלוט במבצעים במקום שהם ישלטו בנו.
אנחנו יכולים לנצל את המבצעים לטובתנו בכמה דרכים:
מתי יש מבצעים
מבצעים הם לא הפתעה. בחנויות יש כמה גלי מבצעים לאורך השנה: לקראת פסח, לקראת ראש השנה ולקראת סוף השנה.
בקניות באינטרנט זה עוד יותר חמור: תקופת מבצעי סוף השנה מתחילה בשופינג IL בתחילת נובמבר, ממשיכה ביום הרווקים הסיני ב-11.11, אחריו מגיעים בלק פריידי וסייבר מאנדיי, ואחריהם הסיילים של חג המולד באתרים בחו"ל ואז מבצעי סוף השנה. המתעניינים בהיסטוריה יכולים לקרוא על איך חגיגות הקניות הגיעו לישראל.
שופינג IL הוא הראשון בגלל שבדרך כלל המוכרים הישראלים לא יכולים להתחרות במחירים בחו"ל. היצור יותר יקר, היבוא יותר יקר, זה שאנחנו כלכלת אי (מדינה קטנה שלא יכולה כמעט להביא סחורות שלא בטיסה ולא לסחור בקלות עם השכנות) מייקרת, הרגולציה מייקרת – והמע"מ מייקר גם הוא. אז איך הישראלים יכולים להתחרות בשכנים מעבר לים? בתאריך.
הרבה מבעלי החנויות הפיזיות, לא באינטרנט, וגם הרבה מהחנויות בארץ, הבינו שאם הם לא רוצים לאבד את לקוחותיהם לאתרים בחו"ל – הם צריכים ליישר קו ולהציע גם הם מבצעים בזמן הזה.
למה מבצעים הם מלכודת לכסף שלנו?
מבצעים יושבים על מקום במוח שלוחץ עליכם רגשית, והמפרסמים יודעים את זה. לנו כצרכנים קל להפתות, כי אנחנו רואים מוצר שאנחנו רוצים, והוא בהנחה, ואתם עובדים קשה ורוצים לפנק את עצמכם. אז למה לא? לא תמיד צריך לחסוך באטרף, מותר לנו להנות. אבל קניות אימפולסיביות כאלה, רק כי יש הנחה מוגבלת בזמן או כי האתר מציע קאשבק, יכולות להיות אסון של בזבוזים וקניות אימפולסיביות שישרפו לכם מלא כסף.
איך להצליח לחסוך כסף למרות המבצע?
היית משלמת על זה מחיר מלא?
אנחנו לא אוהבים לוותר על הנחות. הנחות יושבות לנו על מקום בנפגש (או במוח) שלפיו ככל שמשהו נדיר יותר, נרצה יותר לשים עליו יד. אם זה משהו במחיר מבצע, או משהו במהדורה מוגבלת. יותר מזה: בגלל שאנחנו מקבלים משהו בהנחה, אנחנו נרצה יותר ממנו גם אם אנחנו לא באמת צריכים אותו. מבצעים ליד הקופה? אז זה. הצעת "השמלה הזאת הולכת טוב עם הצעיף הזה", או "מעל 350 ש"ח משלוח חינם" או "הירשמו וקבלו 15% בהחה לקנייה הבאה" – כל אלו מבצעים שמפתים אתכם להגדיל את סכום הקניה או לחזור ולקנות שוב גם אם לא צריך.
גם קניות במבצע הן הוצאות, ואם קניתם, למשל, תיק מהמם ב-700 ש"ח במקום ב-1,000 ש"ח – אמנם לא שילמתם מחיר מלא, אבל עכשיו יש לכם 700 ש"ח פחות משהיו לכם לפני הקנייה.
דרך לבדוק האם אתם קונים משהו רק כי הוא במבצע היא לשאול את עצמכם הייתי משלמת על זה מחיר מלא? אם כן – אחלה. נצלו את המבצע. אם לא – יש מצב שהמבצע מנצל אתכם.
תכנון רשימת קניות
אפשר לתכנן מראש מה אתם מתכוונים לקנות ובכמה. לעשות מראש רשימת קניות מאפשרת לכם לשלוט בהוצאות ועוזרת לכם לא לזלוג לקניות אימפולסיבית.
טיפ לעצמאים: לבעלי עסקים חדשים עף הפוני כשהם מגלים שיש מבצעים לא רק על מוצרי צריכה, אלא גם על דברים לעסק! אני למשל ממתינה למבצעים כדי לקנות רשיונות לתוכנות (התלהבתי כשגיליתי שלאלמנטור יש הנחות בנובמבר-דצמבר) וגם ציוד משרדי במידת הצורך.
תקציב התפרעות
יש דיאטניות שיגידו שאין מה לאסור עליכם לאכול דברים שאתם אוהבים, כי – אתם תאכלו אותם ככה או ככה. דיאטניות שמכירות את נפש הלקוחות לא יאסרו, אלא ייעצו לכם להגדיר כמויות.
אם אתם חושבים שאתם מועדים ליפול בשופינג אימפולסיבי, תגדירו מראש "תקציב התפרעות" גם לזה, כך שלא תרגישו שאתם בדיאטה או במנזר, תחטאו, תתבאסו ותחרגו לגמרי מהמסגרת.
השוואת מחירים
רוצים איירובוט חדש? מעולה! תשוו בין כמה דגמים חנויות כדי להגיע למוצר הכי מתאים והכי משתלם ביותר. אל תתפתו למבצע הראשון שאתם נתקלים בו.
יש גם ספקים שיכולת המיקוח שלכם מולם תהיה גדולה יותר כי הם ידעו שכולם מנסים למשוך את תשומת הלב שלכם. הם יעדיפו להגדיל לכם את ההנחה (או לתת לכם יותר מוצרים על אותו הכסף) ולא לאבד אתכם למתחרים. יש גם חנויות וספקים שיכול להיות שיסכימו לתת לכם את מחיר המבצע גם אם הוא נגמר. לא יזיק לבקש.
טיפ: תגיעו כשאתם יודעים מה אתם רוצים. תתייעצו עם חברים לגבי דגמים ומידות (בין אם אלו נעליים, רכב או איירובוט) כדי שברגע האמת לא תתפתו רק למחיר, אלא תוכלו לבחור חכם יותר. אל תקבלו את החלטת הקנייה מול כל השפע שבמבצע, אלא הרבה קודם.
17 אפיקי השקעה
רעיונות ל-17 אפיקי השקעה שיגדילו לכם את ההכנסות.
חלקם יותר נגישים ופשוטים, חלקם יותר מוכרים, כמה יפתיעו אתכם.
את כולם כדאי להכיר כי כל אחת מהן היא דרך לעשות כסף.
הנחה במספרים ולא באחוזים
אתם משלמים בשקלים, לא באחוזים. אם יש שני מחשבים – האחד עולה 3,000 ש"ח אחרי 10% הנחה והשני 3,200 ש"ח אחרי 25% הנחה – אמנם ההנחה על המחשב השני גדולה ומרשימה יותר, אבל המחשב הראשון עולה פחות. אם שני המוצרים דומים מאוד ושניהם מתאימים לצרכים שלכם באותה מידה – יש מצב עדיף לבחור במוצר שעולה פחות, ולא במוצר עם אחוזי ההנחה המרשימים ביותר.
חשיבה לטווח ארוך
כשקונים, עדיף לעשות את זה עם חשיבה לטווח ארוך: אל תקנו את המוצר הכי זול אלא את זה שיחזיק יותר שנים. עצלנים עובדים פעמיים וקמצנים משלמים פעמיים. פעם קניתי מגפיים לחורף הירושלמי ב-900 שקל, ושבע שנים אחר כך לא הייתי צריכה זוג מגפיים אחר.
המבצעים בחנויות יגיעו לרוב בתקופות קבועות בשנה- לקראת פסח, לקראת ראש השנה ולקראת סוף השנה. באינטרנט תקופת מבצעי סוף השנה מתחילה בשופינג IL בתחילת נובמבר, ממשיכה בחגי קניות נוספים ומסתיימת במבצעי סוף השנה.
שואלים את עצמנו- האם היינו קונים את זה גם אם זה לא היה במבצע? בנוסף, אני ממליצה להיערך מראש- להבין בדיוק מה אני רוצה לקנות ובמידת הצורך לכתוב רשימת קניות.