איך נולדו בלק פריידי ויום הרווקים הסיני ואיך הם הגיעו לישראל

איך הגיעו בלק פריידי ויום הרווקים הסיני לישראל ואיך הם הולידו חג קניות שלישי: שופינג IL. ואיך הסינים מתחרים באמריקאים והישראלים מתחרים בשניהם

תוכן עניינים

בלק פריידי, "חג הקניות" המטורף בסוף נובמבר, הוא יריית הפתיחה למה שנקרא בחו"ל Holiday Season, שנמשכת מסוף נובמבר עד סוף השנה – שהיא סוף שנת המס וכוללת בתוכה גם את חג המולד.

החג המאוד זר הזה עלה ארצה והתאקלם פה יותר, כשגם מוכרים ישראלים מציעים מבצעי בלק פריידי ללקוחות הישראלים. שנים התבאסתי על הפרובינציאליות של המוכרים הישראלים. זה חג שמשוקע עמוק בלוח השנה האמריקאי, מה לו ולנו? התבגרתי מאז ואני מבינה אותם.

מתי יוצא בלק פריידי

בלק פריידי הוא יום שישי שאחרי חג ההודיה. בלוח החגים האמריקאי (להבדיל מהנוצרי), החגים נחגגים לפי היום בשבוע ותוך החודש. בניגוד לחגים עם תאריך קבוע כמו חג המולד (25.12), או ערב שנה החדשה, שנחגג ב-31.12. חג ההודיה נחגג ביום חמישי הרביעי של נובמבר. התאריך שלו יכול ליפול בין ה-22 ל-28 בנובמבר. לכן, לא סתם אנשים לא בטוחים מתי בלק פריידי יוצא כל שנה. מבחינתנו, אין לו תאריך קבוע.

מקור השם בלק פריידי

מיתוס נפוץ משנות השמונים אומר שה"בלק" הוא בגלל שורת הרווח של היום, שנכתבה בצבע בשחור, להבדיל מהפסדים שנכתבו באדום. כלומר שקמעונאים מכרו דברים ברווח.

המונח "שחור" לתיאור יום, לא מתאר דברים שמחים. "ספטמבר השחור" למשל לא היה כינוי אחר ל"חודש הכיף הבלתי נגמר". התיעוד הראשון לשימוש בהביטוי "יום שישי השחור" (בלק פריידי) לתיאור היום שאחרי חג ההודיה הוא בספר לניהול מפעלים מ-1951. הוא מתייחס לקושי להביא עובדים לעבודה ביום שאחרי חג ההודיה כי כולם לקחו יום חופש.

שוטרים התייחסו ליום הזה כ"יום שישי השחור" בגלל העבודה שנוצרה להם: פקקים והמוני אזרחים ברחובות.

החג הפך לחג צרכני בגלל שהאמריקאים, שהיו בחופש, צבאו על מרכזי הקניות כדי לקנו תמתנות חג מולד – וגם כי ככה אמריקאים חוגגים דברים. כשהנתח של קניות באינטרנט (איקומרס) הלך וגדל, המבצעים בחנויות הדיגיטליות הפכו משמעותיים יותר. הישראלים גילו את בלק פריידי כשהתחלנו לקנות באינטרנט ולהזמין מחו"ל. התגלית הזאת הפכה גם אותנו ללקוחות רווחיים.

בלק פריידי ישראל
תמונה: Tamanna Rumee

יום הרווקים הסיני

עם עליית הקניות באינטרנט ועם הכניסה של עליאקספרס לשוק הישראלי, הישראלים גילו חג קניות נוסף, מוקדם אפילו יותר: יום הרווקים הסיני ב-11.11. בסין החלו לציין את יום הרווקים ב-1993. לא ברור איך דווקא החג הזה הפך למסיבת קניות, אבל ההשערה שלי היא שהתאריך שלו – סמוך לבלק פריידי וקצת לפניו – והנטיה של מוכרים לשווק את הסחורה שלהם כדרך "לפנק את עצמנו" או "לשמח את עצמנו" הפכו אותו לתאריך אטרקטיבי. בטח כשאוכלוסיית היעד היא "רווקים שכדאי שישמחו את עצמם באמצעות הסחורה שלנו". הרי זה גם מה שקרה לחג ולנטיינ'ז דיי, ובעצימות נמוכה יותר גם לט"ו באב: תאריך בלוח השנה שהדרך לציין אותו היא באמצעות שופינג. נו שוין.

אגב, אם אתם מתכוונים לקנות בעליאקספרס ביום הרווקים, כדאי לדעת שאפשר לקבל החזר על חלק מהקנייה (כלומר הנחה נוספת) – באמצעות קאשבק.

אגב, בגלל מדיניות הילד האחד שהיתה נהוגה עשורים בסין, אוכלוסיית הבנים גדולה בהרבה מאוכלוסיית הבנות. כ-120 מליון נשים "חסרות" באוכלוסייה הסינית. רובן הופלו כעוברים כדי לזכות את המשפחה בבן. לכן, רווקים סינים רבים מודאגים, ובצדק, שישארו רווקים.

שופינג IL

הגדילו לעשות בגוגל ובמשרד הכלכלה וב-2014 יזמו את Shopping IL: אירוע קניות מקוון שנועד להגדיל את המכירות של חנויות מקוונות בישראל. האירוע יוצא בשליש הראשון של נובמבר, ויש לזה הגיון.

מוכרים ישראלים לא יכולים להתחרות במחירים בחו"ל. הם מחוייבים במע"מ, ויותר יקר להם לייבא או לייצר. הם לא יכולים להתחרות במחירים של בלק פריידי ובטח שלא במחירים של יום הרווקים הסיני. הם כן יכולים להתחרות בהם – בתאריך. כך, שופינג IL רוכב על ההייפ של חגי הקניות של נובמבר ומתקיים קצת לפניהם, כדי שאת הקניות שאתם בלאו הכי מתכננים – תעשו כבר במבצעים כחול לבן.

ככה יוצא שהסינים מתחרים באמריקאים בתאריך, והישראלים מתחרים בשניהם.

זה טוב או רע?

מבצעים הם כלי. אין להם חיים משל עצמם. אם אתם משתמשים בהם לטובה – הם מצוינים. אם אתם שורפים בהם כסף על דברים שיסתמו לכם את הבית – זה פחות טוב.

גם חסכנים יכולים להשתמש בחגים האלו כדי לצאת עם פלוס בעו"ש ולנצל אותם במקום שהם ינצלו אתכם. מוזמנים לקרוא את המאמר על איך לקנות חכם במבצעים.

באיזה תאריך יוצא חג ההודיה?

לחג ההודיה אין תאריך קבוע- הוא נחגג ביום חמישי הרביעי של נובמבר. התאריך שלו יכול ליפול בין ה-22 ל-28 בנובמבר.

כדאי לקנות בבלאק פריידיי או בשופינג IL?

אין לזה תשובה חד משמעית, תלוי בכם- אם הקניה בחגים האלו גוררת אתכם לבזבוז וקניה של דברים מיותרים, או שהיא מאפשרת לכם לחסוך בדברים שבלאו הכי תכננתם לקנות.

* כל האמור באתר מאניטיים הוא מידע כללי בלבד ואין לראות בו ייעוץ. אנחנו לא יועצי השקעות, סוכני ביטוח או יועצי פנסיה, אנחנו כן אוהבים שלאנשים יש יותר כסף פנוי ושמחים לעזור בזה.

שיתוף

המלצה מסחרית לעזרה הדדית

לפתיחת חשבון מסחר באקסלנס טרייד שדורשים את ההון הכי נמוך לפתיחת תיק (20K). אני אשמח שתפתחו אותו דרך הקישור שלי. כשנרשמים דרכי מקבלים, חוץ מכל ההטבות למצטרפים חדשים, גם 100 ש"ח מתנה. להצטרפות

המלצות קריאה

אולי תאהבו גם

מאמר אקראי מהאתר. גלו משהו חדש!

לקריאה נוספת

להגדיל חסכון ב-5 צעדים פשוטים

1. מלאו את הפרטים
2. פתחו קופת גמל להשקעה או קרן השתלמות עם הטבה בדמי הניהול
3. בנו את התמהיל המתאים לכם ביותר בעזרת היועצים של טרפז פיננסים
4. הפקידו כסף עד סוף השנה
5. הגדילו את החסכון שלכם.

ימים
שעות
דקות
שניות

עד סוף השנה

* ההטבה גם לשכירים וגם לעצמאים
** ההטבה ללא עלות מעבר לדמי הניהול

ב-31.12 נגמרת שנת המס וההפקדה מתאפסת. חבל לפספס שנה.

עוסקים פטורים? חושבים על פתיחת עוסק?

ניהול עוסק לעצמאים מתחילים