בלק פריידי, "חג הקניות" המטורף בסוף נובמבר, הוא יריית הפתיחה למה שנקרא בחו"ל Holiday Season, שנמשכת מסוף נובמבר עד סוף השנה – שהיא סוף שנת המס וכוללת בתוכה גם את חג המולד.
החג המאוד זר הזה עלה ארצה והתאקלם פה יותר, כשגם מוכרים ישראלים מציעים מבצעי בלק פריידי ללקוחות הישראלים. שנים התבאסתי על הפרובינציאליות של המוכרים הישראלים. זה חג שמשוקע עמוק בלוח השנה האמריקאי, מה לו ולנו? התבגרתי מאז ואני מבינה אותם.
מתי יוצא בלק פריידי
בלק פריידי הוא יום שישי שאחרי חג ההודיה. בלוח החגים האמריקאי (להבדיל מהנוצרי), החגים נחגגים לפי היום בשבוע ותוך החודש. בניגוד לחגים עם תאריך קבוע כמו חג המולד (25.12), או ערב שנה החדשה, שנחגג ב-31.12. חג ההודיה נחגג ביום חמישי הרביעי של נובמבר. התאריך שלו יכול ליפול בין ה-22 ל-28 בנובמבר. לכן, לא סתם אנשים לא בטוחים מתי בלק פריידי יוצא כל שנה. מבחינתנו, אין לו תאריך קבוע.
מקור השם בלק פריידי
מיתוס נפוץ משנות השמונים אומר שה"בלק" הוא בגלל שורת הרווח של היום, שנכתבה בצבע בשחור, להבדיל מהפסדים שנכתבו באדום. כלומר שקמעונאים מכרו דברים ברווח.
המונח "שחור" לתיאור יום, לא מתאר דברים שמחים. "ספטמבר השחור" למשל לא היה כינוי אחר ל"חודש הכיף הבלתי נגמר". התיעוד הראשון לשימוש בהביטוי "יום שישי השחור" (בלק פריידי) לתיאור היום שאחרי חג ההודיה הוא בספר לניהול מפעלים מ-1951. הוא מתייחס לקושי להביא עובדים לעבודה ביום שאחרי חג ההודיה כי כולם לקחו יום חופש.
שוטרים התייחסו ליום הזה כ"יום שישי השחור" בגלל העבודה שנוצרה להם: פקקים והמוני אזרחים ברחובות.
החג הפך לחג צרכני בגלל שהאמריקאים, שהיו בחופש, צבאו על מרכזי הקניות כדי לקנו תמתנות חג מולד – וגם כי ככה אמריקאים חוגגים דברים. כשהנתח של קניות באינטרנט (איקומרס) הלך וגדל, המבצעים בחנויות הדיגיטליות הפכו משמעותיים יותר. הישראלים גילו את בלק פריידי כשהתחלנו לקנות באינטרנט ולהזמין מחו"ל. התגלית הזאת הפכה גם אותנו ללקוחות רווחיים.
יום הרווקים הסיני
עם עליית הקניות באינטרנט ועם הכניסה של עליאקספרס לשוק הישראלי, הישראלים גילו חג קניות נוסף, מוקדם אפילו יותר: יום הרווקים הסיני ב-11.11. בסין החלו לציין את יום הרווקים ב-1993. לא ברור איך דווקא החג הזה הפך למסיבת קניות, אבל ההשערה שלי היא שהתאריך שלו – סמוך לבלק פריידי וקצת לפניו – והנטיה של מוכרים לשווק את הסחורה שלהם כדרך "לפנק את עצמנו" או "לשמח את עצמנו" הפכו אותו לתאריך אטרקטיבי. בטח כשאוכלוסיית היעד היא "רווקים שכדאי שישמחו את עצמם באמצעות הסחורה שלנו". הרי זה גם מה שקרה לחג ולנטיינ'ז דיי, ובעצימות נמוכה יותר גם לט"ו באב: תאריך בלוח השנה שהדרך לציין אותו היא באמצעות שופינג. נו שוין.
אגב, אם אתם מתכוונים לקנות בעליאקספרס ביום הרווקים, כדאי לדעת שאפשר לקבל החזר על חלק מהקנייה (כלומר הנחה נוספת) – באמצעות קאשבק.
אגב, בגלל מדיניות הילד האחד שהיתה נהוגה עשורים בסין, אוכלוסיית הבנים גדולה בהרבה מאוכלוסיית הבנות. כ-120 מליון נשים "חסרות" באוכלוסייה הסינית. רובן הופלו כעוברים כדי לזכות את המשפחה בבן. לכן, רווקים סינים רבים מודאגים, ובצדק, שישארו רווקים.
שופינג IL
הגדילו לעשות בגוגל ובמשרד הכלכלה וב-2014 יזמו את Shopping IL: אירוע קניות מקוון שנועד להגדיל את המכירות של חנויות מקוונות בישראל. האירוע יוצא בשליש הראשון של נובמבר, ויש לזה הגיון.
מוכרים ישראלים לא יכולים להתחרות במחירים בחו"ל. הם מחוייבים במע"מ, ויותר יקר להם לייבא או לייצר. הם לא יכולים להתחרות במחירים של בלק פריידי ובטח שלא במחירים של יום הרווקים הסיני. הם כן יכולים להתחרות בהם – בתאריך. כך, שופינג IL רוכב על ההייפ של חגי הקניות של נובמבר ומתקיים קצת לפניהם, כדי שאת הקניות שאתם בלאו הכי מתכננים – תעשו כבר במבצעים כחול לבן.
ככה יוצא שהסינים מתחרים באמריקאים בתאריך, והישראלים מתחרים בשניהם.
זה טוב או רע?
מבצעים הם כלי. אין להם חיים משל עצמם. אם אתם משתמשים בהם לטובה – הם מצוינים. אם אתם שורפים בהם כסף על דברים שיסתמו לכם את הבית – זה פחות טוב.
גם חסכנים יכולים להשתמש בחגים האלו כדי לצאת עם פלוס בעו"ש ולנצל אותם במקום שהם ינצלו אתכם. מוזמנים לקרוא את המאמר על איך לקנות חכם במבצעים.
לחג ההודיה אין תאריך קבוע- הוא נחגג ביום חמישי הרביעי של נובמבר. התאריך שלו יכול ליפול בין ה-22 ל-28 בנובמבר.
אין לזה תשובה חד משמעית, תלוי בכם- אם הקניה בחגים האלו גוררת אתכם לבזבוז וקניה של דברים מיותרים, או שהיא מאפשרת לכם לחסוך בדברים שבלאו הכי תכננתם לקנות.